Nových silnic by se mohli dočkat i lidé v pohraničí Orlických hor. Šance získat finance na rekonstrukce dopravní infrastruktury se vyskytla v projektu, který s polskými partnery připravili zástupci Královéhradec­kého kraje.

Memorandum

Za účasti české a polské strany se připravilo podepsání memoranda mezi Královehradeckým krajem, Dolnoslezským vojvodstvím, powiatem Kladským a dalšími powiaty na polské straně. Cílem jednání bylo stanovit a navrhnout projekty, které by mohly být realizovány oběma stranami společně a financovány z fondů Evropské unie.

Projekt počítá s tím, že na české straně by bylo opraveno na čtrnáct úseků komunikací. Na polské straně hranic pak o něco méně silnic, avšak ve větší délce. „Týká se to silnic v Krkonoších, na Broumovsku a v Orlických horách,“ sdělil první náměstek hejtmana Královéhradeckého kraje Helmut Dohnálek.

Důležité je, že cesty na obou stranách na sebe navazují a jsou důležitými spojnicemi nejen pro místní obyvatele, ale i pro turisty. V Orlických horách se uvažuje především o zpřístupnění střediska v Říčkách směrem od Orlického Záhoří. „Kdyby tam byla lepší dostupnost jak z české, tak polské strany, protože ze strany polské klientely je veliký zájem o toto středisko, přispělo by to k jeho rozvoji. Vidíme to v Polsku na Zielenieci, kde se středisko zcela změnilo tím, že se tam udělala pořádná komunikace. Dnes tam roste devět nových hotelů,“ dodává Helmut Dohnálek.

Ruch na přechodu

To vše potvrzuje i starosta Orlického Záhoří Vojtěch Špinler. Po otevření hraničního přechodu a vstupu do Schengenského prostoru se zde zvýšil provoz a turistický ruch několikanásobně. „Poláci sem jezdí, ubytovávají se tu, využívají běžecké tratě a sjezdovky. Nárůst návštěvnosti Orlických hor je minimálně dvě stě až tři sta procent,“ míní Špinler. Poláci se chtějí dostat i do Říček. Je tu ale problém právě se silnicí. Ta vede přes hřeben, není opravená a v zimě je neudržovaná. „Je to velký rozdíl. Tudy to je do Říček asi dvanáct kilometrů, ale není možné se tu vzhledem k údržbě dostat. Musí se jet oklikou přes Šerlich a Deštné nebo přes Rokytnici,“ říká Vojtěch Špinler. Nová cesta by tak byla významná i pro místní obyvatele, kterým by tak zkrátila cestu například za prací do podhůří nejen časově, ale především o desítky kilometrů.

Pavel Bednář