VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nová naděje. Opočno se možná dočká obchvatu

Opočno – Tisíce kamionů i osobních aut projíždí denně centrem tohoto malebného města. Nutno podotknout, že k velké nevoli místních. Po obchvatu tu volají již pěknou řádku let, zatím  však marně.

14.8.2014
SDÍLEJ:

Na nákresu je vidět plánovaná trasa obchvatu Opočna. V roce 2006 měla být cena obchvatu vyčíslena na 450 milionů korun. Stavět by se mohl ve dvou částech. Levnější by prý přišla na 150 milionů. Foto: Opočno

Nyní možná svítá naděje. Královéhradecký kraj se totiž rozhodl, že nechá aktualizovat projekt, který je na obchvat vypracován již mnoho let. Projektová dokumentace pochází z roku 2007. Tehdy byla cena obchvatu odhadována na 350 milionů korun.

Kraj za dokumentaci a autorský dozor nyní zaplatí téměř dva miliony.

„Dokumentace byla vytvořená už v roce 2007, je však nutné zpracovat její aktualizaci," prozrazuje krajský radní Josef Dvořák.

Projekt na první část stavby obchvatu by měl být hotový v únoru příštího roku, na druhou etapu pak do konce srpna 2015.

„Schválili jsme vítěze na zpracování projektové dokumentace pro opočenský obchvat. Pro město je důležitý. V minulosti zde chtěla postavit výrobu jedna firma, která vyrábí subdodávky pro Škodu Auto. Rozmysleli si to kvůli špatné dopravní dostupnosti a výrobu směřovali do Polska," podotýká radní Josef Dvořák, který má na starosti investice.

To potvrzuje i starosta Opočna Štěpán Jelínek. Podle jeho slov region přišel o sto padesát až dvě stě nových pracovních míst.

„Bylo pravděpodobné, že by firma pro svoje plány neobdržela potřebná povolení. Například z důvodu hluku a přetížení dopravy. Centrem města by podle odhadu denně projelo o sedmdesát kamionů více a to bylo opravdu nereálné," vysvětluje starosta.

Slovo obchvat je v Opočně velmi skloňované a nejednou bylo také předmětem emotivních reakcí místních obyvatel. Vedení města jim vysvětlovalo, že rozhodnutí o tom, zda se bude stavět, nepřísluší jemu. Starosta Opočna místním vysvětloval na nejednom zasedání zastupitelstva, že o případné stavbě rozhoduje kraj. „Na něj se musíte obrátit," prohlašoval.

Obchvat je tématem, které malým městem pod Orlickými horami doslova hýbe. „Mluví  se o něm už třicet let, ale zatím se nic neděje. Nejvíc všem vadí kamiony. Děti musí přecházet hlavní silnici, není to zrovna bezpečné," myslí si Jindřiška Kovářová. A není sama, kdo takový názor zastává.  „Obchvat je pro Opočno nejdůležitější. Je však pravda, že by mohl být mínusem pro místní obchodníky," říká dvaašedesátiletá Vladimíra Pinkasová.

První úsek stavby, který má měřit dva kilometry, odvede dopravu z Kupkova náměstí, součástí druhého, zhruba 1,5 kilometru dlouhého úseku, má být i most přes Zlatý potok.

Starosta Opočna Štěpán Jelínek vidí prioritu hlavně v prvním úseku. „Stavba je koncipována na dvě půlky, zatím by nám stačilo, kdyby se začalo dělat něco alespoň s tou severní částí od Dobrušky směrem na České Meziříčí, zde je doprava nejkritičtější. Druhá polovina okolo Lišťoviny vyjde o mnoho dráž kvůli obrovskému přemostění," vysvětlil již dříve.

Z nových zpráv o aktualizaci dokumentace má prý velkou radost. „Za třicet let, kdy Opočno po obchvatu volá, nebyla naděje na jeho realizaci vyšší," poznamenává starosta. Podle něho předcházela rozhodnutí kraje intenzivní jednání, kterých se zúčastnilo vedení města i druhý náměstek hejtmana a radní pro dopravu Karel Janeček a také radní Josef Dvořák.

Peněz na obchvaty se stále nedostává

Největším problémem, který obchvat léta brzdí, jsou finance. Koneckonců, tak je tomu i v případě dalších měst v okrese, která roky po dopravních změnách volají.

Některá z nich budou mít nejspíš „smůlu" i nadále. A to velkým dílem kvůli své poloze.  Kraj chce totiž zkusit peníze na stavbu opočenského obchvatu získat v rámci rozšiřování průmyslové zóny Kvasiny, kde má svůj závod automobilka Škoda Auto. Dá se proto předpokládat, že města, která na tuto zónu nemají přímou návaznost, „utřou" nos.

Podle krajského radního Josefa Dvořáka se v případě Opočna jedná se o významnou tranzitní komunikaci. „Pokud kraj neuspěje a finance v rámci rozšiřování kvasinské průmyslové zóny nezíská, chce peníze sehnat z evropských fondů," dodal.

Častolovice doufají, že se na ně dostane

Finance na řešení „vlastních dopravních problémů" by  ráda sehnala i další města a obce. Kritická je podle starostky Jarmily Novohradské situace v Komenského ulici v Častolovicích.

O tomto tématu Rychnovský deník již několikrát informoval. Starostka vidí v rozšiřování Kvasin a investic  s ním spojených možnost, jak vyřešit nepříjemnou situaci – vybudování přeložky. A tvrdí: „V Komenského ulici jde doslova o život, je štěstí, že zde ještě nedošlo k vážné nehodě."

Kamiony, které tudy proudí především směrem do a z Kvasin, mají velký problém úzkou ulicí projet. Často se stává, že celou komunikaci zablokují. To když se v kopečku spolu potkají dva náklaďáky najednou.

Dalším městem, které by rádo vidělo snížení provozu ve svém centru, je Borohrádek. I zde je obchvat letitým tématem, hovoří se o něm prý pětadvacet let. A dlouho taky ještě bude. Místní pomalu ztrácejí naději, že se někdy začne obchvat budovat. Pro Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) totiž není komunikace Holice – Veliny –  Borohrádek prioritou. Důvodem je prý právě provoz, který není příliš hustý.

„Z hlediska hodnocení silnic první třídy je na této komunikaci spíše velmi nízká intenzita provozu," popisuje tisková mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. S tím však místní nesouhlasí a tvrdí: „Postavte se na borohrádecké náměstí a přesvědčete se o realitě sami!" I přes vyjádření ŘDS se prý s obchvatem Borohrádku počítá. Zatím je však hudbou daleké budoucnosti

Podle dokumentace EIA, která hodnotí dopady na životní prostředí, není přesný termín zahájení stavby znám a odhaduje se nejdříve na rok 2030. Hotovo by potom mohlo být o pět let později.

S majiteli chce jednat i osobně

Zda se „usměje štěstí" v podobě několiksetmilionové investice alespoň na Opočno, je zatím stále nejisté.

Starosta města Štěpán Jelínek by si přál, aby dal kraj najevo, že je pro něj obchvat prioritou. „Až tohle kraj prohlásí a slíbí, že se bude stavět, uděláme vše pro to, abychom mu pomohli s výkupem pozemků. Město půjde v tomto směru naproti," dodává starosta.

Na změny si musí počkat

O obchvatech potřebných napříč okresem se hovoří již desítky let. Jedná se například o obchvat Borohrádku. O tom se podle místních hovoří již déle než pětadvacet let. Podle Ředitelství silnic a dálnic však není v současnosti prioritou. Řada by  na něj mohla přijít nejdříve za patnáct let.

Dlouhá léta se mluví také o obchvatu Doudleb nad Orlicí. Ty leží 
na hlavním tahu směrem na Ostravu. Samozřejmě se také diskutuje 
o obchvatu Kostelce nad Orlicí či přeložce u Častolovic.

Právě Častolovice vidí svou naději v posílení investic v souvislosti s rozšiřováním výroby v kvasinské automobilce.

Obchvaty se řeší i u „sousedů". Například v Novém Městě nad Metují nedávno vznikla petice, kterou podepsaly už stovky obyvatel, požadují v ní vybudování obchvatu města.

Kvasiny by mohly „přibrzdit" některé investice

Vzhledem k plánovanému rozšíření výroby v kvasinském závodu se nejspíš na některé obchvaty nedostane. Dá se totiž předpokládat, že přednost dostanou lokality, kudy budou nákladní vozy odvážet a přivážet materiál z automobilky a průmyslového parku, který by měl v jejím okolí vyrůst. Kraj však nechce tyto informace specifikovat ani potvrdit.

Automobilka a rozvoj dopravní infrastruktury blízko ní (Solnice, Kvasiny), je trnem v oku i některým starostům. Ačkoli vnímají přínos kvasinského závodu na poli zaměstnanosti, vadí jim, že se na řešení dalších míst 
v okrese už nenašly peníze.

Podle krajského úřadu bude rozhodující také situace kolem možností čerpání peněz z evropských fondů.

Finance díky průmyslovému boomu

Rozšíření výroby v kvasinské automobilce – podle premiéra Bohuslava Sobotky katalyzátor, který dá do pohybu změny v regionální dopravě. 
A to jak na železnici, tak na silnici. Předseda vlády při své jarní návštěvě hovořil se starosty obcí a měst v okrese a tématem byly i obchvaty.

„Tajemný" průmyslový park - stále se o něm hovoří, ale přitom nikdo nic konkrétního zatím neprozradil. Ozývají se hlasy, které tvrdí, že v okolí kvasinského závodu vyroste velký průmyslový park, ve kterém bude sídlit výroba některých dodavatelských firem. Jiné zdroje to vyvrací. Kraj nyní prohlásil, že by opočenský obchvat rád financoval v rámci rozšiřování průmyslové zóny Kvasiny, kde má svůj závod automobilka Škoda Auto. Rychnovský deník nedávno přinesl informace o tom, že se ve stávajícím areálu rozšíří hala montáže. Informovali jsme však i o nové železobetonové budově, která zabere šest a půl tisíce metrů čtverečních. Investorem je konstruktérská firma působící v automobilovém průmyslu. A tato budova již se nachází mimo areál stávajícího závodu

Autor: Barbora Zemanová

14.8.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Obsluha strojů 14 000 Kč Obsluha strojů na výrobu pečiva, čokolády a cukrovinek Obsluha strojů a zařízení na výrobu pečiva. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 14000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Kontakt zasláním životopisu na e-mail vedouci@beas.cz., - vyučení v oboru výhodou, NENÍ podmínkou, - nepřetržitý provoz - vlastní doprava do zaměstnání (veřejná doprava nenavazuje na směny), - pracovní poměr na dobu určitou 1 rok s možností prodložení.. Pracoviště: Beas, a.s., pekárna lično, 517 41 Kostelec nad Orlicí. Informace: Ladislav Jirčík, . Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 30 000 Kč Řidiči nákladních automobilů, tahačů a speciálních vozidel Řidič/ka MKD. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 30000 kč, mzda max. 50000 kč. Volných pracovních míst: 7. Poznámka: Kontakt zasláním životopisu na e-mail espandr@ttvtransport.cz, Požadavky: , - ZŠ, - ŘP sk. C + E, - bezúhonnost, Nabízíme: , - pravidelná školení řidičů, servisní pomoc při cestě, - firemní kreditní karta VISA, - pojištění odpovědnosti za škody způsobené zaměstnavateli, zdravotní pojištění v zahraničí.. Pracoviště: Ttv spedice spol. s r.o. - provozovna kostelec nad orlicí, Za Nádražím, č.p. 1561, 517 41 Kostelec nad Orlicí. Informace: Josef Ešpandr, +420 607 007 879. Výroba - Výroba Provozní zámečníci, údržbáři 30 000 Kč Provozní zámečníci, údržbáři Údržbář, zámečník. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 30000 kč, mzda max. 35000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Kontakt telefonicky po - pá od 6:00 do 16:00 hod. , - vyučení v příbuzném oboru, - svářečský průkaz, - fyzická zdatnost - manuálně náročnější práce, - práce pouze na pracovišti v Kostelci nad Orlicí, - práce na 1 směnu, pouze PO - PÁ bez víkendů a svátků, - 5 týdnů dovolené, příspěvek na dopravu do zaměstnání, příspěvek na dovolenou , - možnost čerpání náhradního volna , - příspěvek na stravování (oběd za 10,- Kč).. Pracoviště: Civas s.r.o, Hálkova, č.p. 262, 517 41 Kostelec nad Orlicí. Informace: Martin Keprta, +420 731 616 725. Výroba - Lakýrníci a natěrači kovů, kovových výrobků 22 500 Kč Lakýrníci a natěrači kovů, kovových výrobků Lakýrník/ice. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 22500 kč, mzda max. 32500 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Kontakt telefonicky nebo zasláním životopisu na e-mail nabor@bednarfmt.com., - SOU, - praxe výhodou, Zaměstnanecké výhody:, - příspěvek na stravování, dovolená navíc, pracovní poměr na dobu určitou s možností prodloužení.. Pracoviště: Bednar fmt s.r.o. - pracoviště dlouhá ves 188, 516 01 Rychnov nad Kněžnou. Informace: Klára Bečvarovská, +420 727 842 331.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

ČSOB představila své nové „zelené“ hradecké sídlo.
3

Banka začíná měnit zónu u Aldisu

Východočeské derby basketbalistek skončilo výhrou hradeckých "lvic".
10

Trutnovská tvrz padla. Lvice rozhodly drtivým nástupem

Exploze jako záměr, čerti pod parou a Strach mezi anděly: videa víkendu

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku o víkendu 7. až 9. prosince 2018.

Cukráři mají frmol

Královéhradecko, Nová Paka /FOTO/ - Vánoce přicházejí a s nimi i neodmyslitelné vánoční mlsání. Některé kuchařinky vsázejí na své ověřené recepty, zatímco mnohé sáhnou po sladkostech od výrobců.

Potravinová sbírka pomůže lidem v nouzi

Dobruška - „Darujte jídlo těm, kterým schází“ je mottem Adventní potravinové sbírky, která se koná od 2. do 23. prosince v Dobrušce. Pořádá ji Charita ČR spolu s místním děkanstvím římskokatolické farnosti.

Hokejisté Pardubic v derby vedli, ale prohráli po obratu Hradce

Východní Čechy, Pardubice /FOTO/ - Srovnáno. Hokejisté Mountfieldu oplatili Pardubicím prohru z prvního vzájemného utkání v této sezoně. Hradec Králové vyhrál ve 26. kole Tipsport extraligy na hřišti soupeře 4:1.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT