Takzvaná „Hřebenovka" nabízí jízdu krásnou přírodou a historická zastavení u vojenských bunkrů.
Vyráží se z parkoviště v horském sedle Šerlich, kam zajíždějí cyklobusy. Nacházíme se v tisícimetrové nadmořské výšce, což skýtá jistotu, že se pojede převážně z kopce, proto je trasa vhodná i pro malé děti.

Na nejvyšším vrcholu

Z parkoviště si nejprve dáme malou zajížďku k Masarykově chatě vzdálené pár set metrů. Od ní se naskýtá krásný pohled na Velkou Deštnou, nejvyšší vrch Orlických hor. Na něj se dostaneme po úzké lesní asfaltce. Bývá frekventovaná, neboť ji využívají i pěší turisté.

Na rozcestí Pod Velkou Deštnou je možné se v místním bufetu občerstvit. Z vrcholu Velké Deštné se rozprostírá kruhový rozhled do kraje. Absence rozhledny mrzí, přestože se o plánech na její vybudování hovoří už léta.

Následuje sjezd na rozcestí Jelenka po pohodlné asfaltce. Panoramatická cesta mírně klesá pod hřebenem Vřesníku a Orla a odkrývá monumentální výhledy na polské Gory Bystrzyckie, do údolí Orlického Záhoří i ke vzdálenějším horám.

Lze pozorovat Králický Sněžník i Rychlebské hory. Pohled na sever odhaluje polské Gory Stolowe a za nimi Broumovské stěny.

Stopy naší historie

Po pár kilometrech přejedete na rozcestí turistických cest Pod Homolí. Zde se odbočí z červené turistické značky a pokračuje se po asfaltované cyklotrase směrem k Pěticestí. Také zde lze obdivovat skvělý výhled do krajiny, při němž lze spatřit hřebeny vzdálených Krkonoš.

Z Pěticestí se vydáme opět po červené značce k Mezivrší. Asfaltový podklad nahradí šotolinová cesta klesající k silničnímu sedlu, odkud vede cestička k betonovému bunkru. Už předtím lze pozorovat řadu částečně zarostlých opevnění postavených před II. světovou válkou.

Obranná opatření před rozpínajícím se nacistických Německem si v 30. letech minulého století vyžádala poměrně značné zásahy do přírody Orlických hor. Byly nově budovány i příjezdové komunikace až na hřeben hor, jimž se dodnes říká „bunkrovky".

Projedeme kolem bunkru Průsek, proměněného v malé muzeum, a sjedeme k pevnostnímu obrovi – tvrzi Hanička. Tento bunkr patří mezi pět stavebně dokončených v rámci tehdejšího československého opevnění.

Dívčí jméno tvrz dostala podle nedaleké samoty.
Od bunkru se sjede k rozcestí Hanička, od něhož cyklovýlet finišuje do pět kilometrů vzdáleného cíle – Rokytnice v Orlických horách. Trasa dlouhá okolo čtyřiceti kilometrů vede převážně po příjemných lesních asfaltových cestách.