Začátek nového roku je vždy spojen také s povánočními slevami a výprodeji. To se však týká spíše obchodních řetězců, které často nabízejí slevy až do výše několika desítek procent. Menší obchody jsou na tom však trochu jinak.

Například prodejna sportovních oděvů a doplňků v Rychnově zlevňuje zboží spíše až koncem ledna, protože končí sezónní oblečení.

„I teď máme nějaké slevy, ale pak jich je vždycky více,“ uvedla Eva Kuncová, spolumajitelka obchodu, kde není žádný problém, pokud si někdo přijde vyměnit nevyhovující dárek pod stromeček za jiný. „Nepřišlo však nějak moc lidí, pouze pár. Minulý týden, tedy mezi svátky, jich chodilo nejvíce,“ dodává Kuncová.

Úplně jiná situace je pak ve zlatnictví. Podle majitelky jednoho z nich, Marie Kovaříčkové, zlatnictví určitě žádné slevy mít nebudou, protože zlato šlo tak neuvěřitelně s cenou nahoru, že to není možné. Každý prodejce si drží svou marži takovou, aby zboží bylo prodejné, a není prý možné dávat ještě slevy.

„Toto je však zajímavé téma třeba pro Jugoslávce a podobně, kteří prodávali zlato v minulých letech s marží až pět set procent, a pak na zboží dali v Hradci Králové devadesáti procentní slevu. Lidé tam jezdili, stáli i fronty, aby kupovali zlato, které bylo ve skutečnosti tak drahé, že v normálních obchodech bylo to stejné zboží daleko levnější, než se prodávalo tam,“ uvedla majitelka rychnovského zlatnictví Marie Kovaříčková, která dodává, že u zlatnických obchodů nejsou slevy tématem dne.

V prodejně se zlatem a klenoty však zakoupené zboží nelze vrátit ani vyměnit. „Za prvé není povinností žádného obchodníka zboží vyměňovat, a za druhé jsou na to zákazníci upozorněni. Máme to vyvěšené na prodejně. Takže tyto věci neřešíme,“ vysvětlila Kovaříčková. Jedinou možností je pak nechat si zboží podle potřeby zvětšit či zmenšit a také se nechá realizovat i nějaká úprava šperku.

V prodejně s elektrospotřebiči v Dobrušce ještě nemají o povánočních slevách jasno. „Máme teď inventuru a ještě nemáme hotové ceníky, takže zatím nevím, jaké budou slevy. Samozřejmě však nějaké akce mít budeme,“ řekl vedoucí prodejny Libor Matějů.

Tipy a triky jak dosáhnout úspěchu při výměně zboží

• Zkusit vyměnit zboží můžete, ale nesmíte přijít zhurta, ale pěkně slušně a polehoučku požádat a poprosit, jestli by se s tím dalo něco dělat.

• Požadovat vrácení peněz není dobré ani zkoušet, každý prodejce je totiž rád, že udělal kšeft, ale pokud mu naznačíte, že si u něj vyberete něco jiného, co bude ještě dražší, než ta původní věc, na výměnu by přistoupit mohl.

• Je samozřejmé, že se prodavač bude ochoten bavit pouze v případě, že věc, kterou vracíme, bude nepoužitá, v originálním obalu, u textilu nebude ustřižená visačka a budeme mít doklad o koupi jako důkaz, že jsme tu věc nekoupili někde jinde.

• Pokud neuspějeme, někdy pomůže drobná finta zkusit to podruhé v jinou denní dobu, až bude v prodejně jiná obsluha.

• Úplně poslední možností je na nevhodný dárek si buď zvyknout, nebo ho prostě poslat dál.
Zeptali jsme se odborníka

JOSEF ČERNÝ, poskytovatel poradenství a konzultace v oblasti spotřebitelských reklamací v Albrechticích nad Orlicí

Typická vánoční situace, kdy se pod stromečkem sešly dva stejné dárky nebo se darovaná věc dotyčné osobě nehodí nebo nelíbí, svetr nemá správně růžovou barvu, boty jsou malé a podobně. Jen připomínám, že hovořím o věci koupené v klasické kamenné prodejně, tedy nikoliv přes internet, kde platí pravidla jiná. Takže co s takovou věcí? Odpověď většiny lidí je jednoduchá no přece to půjdu vyměnit nebo vrátit. Jenomže tak jednoduché to není, protože přijdete do prodejny a ouha, prodejce vám řekne, že vám věc nevymění ani nevrátí peníze, prostě proto, že na to nemáte nárok, a i když prodejci kupujícího mnohdy balamutí, tentokrát má pravdu. Takže jak to tedy vlastně s naším právem na výměnu nebo vrácení je? I když mezi lidmi kolují nejrůznější informace o tom, že nevhodný nákup můžeme vyměnit nebo vrátit do 24 hodin, do 3 nebo dokonce do 14 dnů a podobně, jsou to informace nepravdivé, protože skutečnost je taková, že při nákupu v klasické prodejně zákonný nárok bohužel opravdu nemáme na nic, tedy ani na výměnu ani na vrácení peněz, záleží pouze na dobré vůli prodejce, jestli se s námi na toto téma vůbec bude bavit.