KAMILA CÍSAŘOVÁ

Jasně, myšlenka vrátit ukradený majetek a napravit křivdy z minulých let je sice pěkná, avšak otázkou je, zda je pro „spravedlnost" vhodná doba a zda si takový luxus může stát a především pak občané vůbec dovolit. Teď, když na nic nejsou peníze. Řeč je především o třicetiletém vyplácení finančních náhrad. Krásné gesto před volbami. Papaláši hrozně rádi slibují, ovšem z jejich kapes se nic platit nebude. Na to jsou dobré peněženky obyčejných lidí. Kde tak asi stát vezme tolik peněz? Opět se všechno zdraží a bitý na tom bude zase jen obyčejný člověk.

MICHAL FRIČEK

Otázka církevních restitucí je kontroverzní téma, které rozděluje českou společnost. Nebylo by tedy příliš nestranné podsouvat na tomto místě čtenářům vlastní názor. Mohu ale říct, že při zaobírání se touto problematikou jsem si uvědomil její složitost. Nejde totiž jen o stránku právnickou nebo historicko-filosofické úvahy o tom, nakolik byl církevní majetek nabyt legitimně. Neméně podstatné je to, že stát do svého sporu s církvemi zatahuje další subjekty – obce. Zejména pro ty malé může přitom jít téměř o bytí a nebytí, protože v sázce je to, zda budou fungujícím a rostoucím společenstvím, nebo se z nich stanou jen víkendové osady chalupářů.

ČTĚTE o problematice církevních restitucí na Rychnovsku také:
Obce při svém růstu narážejí na zablokované pozemky

ANKETU k tématu najdete ZDE.