„Platím si vás a pokud nepřijedete, budu vás žalovat.“ I taková slova slýchají operátoři linky záchranné služby od lidí, kteří si vymáhají příjezd rychlé, aniž by byl potřeba. „Někdy si jen nechtějí zašpinit auto, jindy nás chtějí využít jako taxi, ačkoli od nemocnice bydlí jen několik set metrů,“ uvedl mluvčí záchranky Ivo Novák.

Občas je však i hůř a přijdou dokonce výhrůžky fyzickou likvidací. Verbální útoky na záchranáře i operátory jsou čím dál častější. A bohužel někdy dojde i na fyzické násilí.

Se stejnými problémy jako královéhradecká záchranka se potýkají také nemocnice v kraji. I jejich lékaři jsou terčem nevybíravých útoků. „K napadání zdravotníků bohužel dochází, například v Trutnově vloni evidují téměř osmdesát záznamů různých incidentů – fyzických či verbálních napadání personálu. V Náchodě je takových napadení evidováno zhruba šedesát,“ uvedla tisková mluvčí krajských nemocnic Magdaléna Doležalová. A situace se zhoršuje také na Rychnovsku.

Mezi krajskými nemocnicemi prý v počtu napadení žádná extrémně nevyčnívá. Na zhoršující se bezpečnostní situaci se však aktuálně více zaměřila právě rychnovská nemocnice. „Objevují se případy, kdy zdravotníci a lékaři ošetřují pacienty pod vlivem alkoholu či omamných látek. Zde pak vyvstává problém s bezpečností našich zaměstnanců a nemocnice se snaží najít řešení, jak je lépe chránit,“ uvedl primář interního oddělení rychnovské nemocnice Josef Fajstauer.

Problémy na Rychnovsku potvrzuje i mluvčí záchranky Novák. Přibývá tam především verbálních útoků, většinou ze strany cizinců, kteří se do regionu stahují za prací v kvasinské průmyslové zóně.

„Pokud operátor vyhodnotí, že situace není bezpečná, jede na místo i policie,“ poznamenal Novák s tím, že toto platí obecně. Důležité je také konfliktu předejít, proto jsou záchranáři pravidelně školeni, jak v takových situacích postupovat a zabránit jejich vyhrocení.

Emotivní rodiče

Nejen podnapilí a zfetovaní lidé se dopouštějí útoků, vyhrocené situace nastávají i na odděleních, kde by je člověk až tak nečekal.

„Statistiky uvádějí, že poměrně častá jsou slovní napadání na dětských pohotovostech. Zde to je nejspíše vlivem stresu a obav o dítě, kterým jsou rodiče vystaveni, anebo hospitalizací adolescentů,“ podotkla mluvčí holdingu Doležalová.

Podle Iva Nováka jsou pak další rizikovou skupinou pacienti, kteří trpí duševní poruchou. Někteří z nich mohou být agresivní. „K jednomu incidentu tohoto typu došlo zhruba před měsícem. Nedošlo k ublížení na zdraví, ale tělesnému kontaktu ano. Lékařka byla v šoku. Nikdy to není příjemné,“ popsal.

V nemocnici jsou nejrizikovější noční směny a pohotovosti na chirurgickém a interním oddělení. „Dále pak ambulance, kde dochází především ke slovnímu napadání. K fyzickým napadení však dochází i na lůžkových odděleních,“ pokračovala mluvčí.

Při problémech mohou zaměstnanci nemocnic v stisknout SOS tlačítko či použít zakódované vstupy, špitály však mají i další zabezpečení. „Například v Náchodě má infocentrum přenosné tlačítko, které přivolá v případě problémů zaměstnance z vrátnice. Na dětském oddělení jsou zase před vchodem instalovány videotelefony,“ dodala Doležalová.

Uhynulý kapr

Nejen s agresivními pacienty se však musí zdravotníci potýkat. Řada je i těch, kteří zbytečně na telefonu mačkají číslo 155. Jedná o snahu zneužít pomoc pro vlastní pohodlí či hloupou legraci. A někdy ani sami operátoři nevědí, zda je volající pouze „šprýmař“ nebo není při smyslech.

„Například před Vánoci na linku volal muž, který oznámil, že mu doma uhynul kapr. Ptal se, zda ho může sníst,“ uzavřel Novák.