Test

Při testu Deníku zkoušel figurant zaplatit nákup kartou, která byla vystavena na ženské příjmení. Ve většině z rychnovských marketů si při platbě zákazník sám zadává pin. Když mladík podal kartu pokladní, otočila ji a zeptala se, zda je majitelka karty v obchodě s ním. Po jeho záporné odpovědi ji odmítla. Figurant tedy musel zaplatit v hotovosti. „Máme nařízení karty kontrolovat, zrovna minulý týden nás na to vedoucí speciálně upozorňoval,“ dodala ke své reakci pokladní Kristýna Chodurová, která pracuje v obchodě dva roky. Podobné zkušenosti mají i někteří další nakupující v rychnovských marketech, kde je možné platit kartou. „S kartou manžela už to ani nezkouším. I když mám na ni platební právo, rovnou mi řekli, že mi ji nevezmou,“ říká jedna z nich, Alena D.

Řada lidí, často ze starší generace, platební karty odmítá z principu či kvůli obavám z manipulace. Jiní také argumentují, že tím ztrácejí přehled o výdajích a raději mají hotovost. „Jednou jsem si půjčila kartu od dcery a šla jsem jenom vybrat peníze do bankomatu. Ani nevím, co jsem spletla, bankomat mi ji spolknul a nechtěl vydat. Už jsem místo zdrceně opouštěla s obavami, jak to dceři vysvětlím, kolik s tím bude starostí. Za mnou ovšem přišel další zákazník a tomu najednou moje karta vyjela. To jsem se teprve zapotila. Co by se všechno mohlo stát, kdyby nebyl poctivý a neupozornil mě na to,“ vypráví sedmdesátiletá žena, která od té doby o jakékoliv manipulaci s platební kartou nechce ani slyšet.

#nahled|https://g.denik.cz/1/7b/infografika_karty_cr_denik-630.jpg|https://g.denik.cz/1/7b/infografika_karty_cr.jpg|Máte cizí platební kartu?#

Zodpovědnost držitele

Jak se shodují námi oslovené banky, zodpovědnost za zneužití karty je z převážné většiny na jejím držiteli, a to do doby, než oznámí ztrátu a nechá ji zablokovat. Výhodou může být pojištění karty, při níž je naděje, že se klientovi vrátí zpět peníze, o které přišel. „Česká spořitelna ručí za neoprávněné transakce ztracenou nebo odcizenou platební kartou přesahující částku 4 500 korun ve lhůtě 48 hodin před blokací karty,“ uvedla Pavla Plachá z firemní komunikace České spořitelny.

Klient by si měl také dát pozor na to, kolik stojí blokace karty. Tyto operace jsou podle druhu karty a úkonu zpoplatněny v řádech stovek korun. „Ihned po zjištění musí klient bance nahlásit ztrátu karty a to na klientskou linku či speciální call centrum. Číslo call centra je uvedeno na zadní straně karty, a proto je nezbytné si jej opsat, protože při ztrátě karty ztratíte i zmiňované číslo,“ radí Patrik Nacher. Základním pravidlem je nezapisovat si PIN na platební kartu, pro zloděje pak není nic snazšího než zaběhnout do bankomatu a udělat v účtu okradeného pořádný průvan.

Například podle finančního arbitra Františka Klufy psaní PIN přímo na kartu není jen českým nešvarem. Jak uvedl, podobné chyby se objevují i v tak vyspělé zemi, jako je Velká Británie.

(vk, zen)