Špatný stav silnic je u nás něco jako součást českého koloritu. Asfaltové záplaty a nespočet děr místy až o rozměrech několik desítek centimetrů nejsou na komunikacích II. a III. třídy nic neobvyklého, nepřekvapí už však ani na hlavních silnicích.

„Kvůli strašným výmolům na silnici třetí třídy, která prochází obcí Voděrady, musíme do Rychnova jezdit oklikou přes Solnici. V obci je nádherná rozhledna, ale stav komunikace každého turistu odrazuje, a u nás tak dávají lišky dobrou noc. Před několika lety existoval projekt na realizaci nové silnice, pak ale přišly povodně a na silnici se jaksi pozapomnělo,“ stěžuje si J. Brandejs z Voděrad.

Jenže zlepšení se zatím nerýsuje. „Samozřejmě bychom byli rádi, kdyby se silnice mohla opravit, ale není to náš majetek, komunikace vlastní kraj,“ říká starosta Voděrad Josef Šmída a dodává: „Po svém nástupu do funkce jsem tu našel po mém předchůdci plány na opravu mimo jiné i silnice 320, ale to byl rok 2002 a velká voda, takže všechny peníze se investovaly do škod po povodních. Asi před dvěma nebo třemi lety se vypracoval plán na opravu úseku do Lična, ale od té doby se nic neděje. Prostě dokud tady neuvidím mašiny, tak neuvěřím.“

O tom, že hluboké výmoly a drolící se povrch vozovky dovedou auto poničit, ví své nejeden řidič. „Při jízdě za vámi odletují kusy makadamu,“ uvádí motorista, který často projíždí úsekem z Vojenice do Záhornice, kde je stav vozovky ještě horší.

„Na Kraji o stavu silnic ví. My pro ně připravujeme podklady, ale protože rekonstrukce a vetší opravy financují oni, tak o tom i sami rozhodují,“ sdělil Deníku vedoucí přípravy a realizace staveb z královéhradeckého střediska Správy a údržby silnic (SÚS) Karel Charousek.

Nutné opravy po zimě, kdy mráz a sůl potrhají po vrch vozovky, se provádí každoročně. Někde však takové provizorní řešení už nestačí.

„Kdybychom mohli opravit všechny silnice ke spokojenosti všech, neváhali bychom. Ale finance jsou omezené a na úseku kolem Voděrad se v dohledné době větší opravy neplánují,“ potvrzuje František Čepek z Krajského úřadu v Hradci Králové.

Otázka, zda sami obyvatelé Voděrad mohou opravu silnice 320 urychlit, je sporná. Kontaktovat krajský úřad určitě není marné. Ale konečné rozhodnutí byť na základě předložených návrhů majetkového správce SúS má krajské zastupitelstvo. Nicméně škody na vozidle způsobené velkými dírami v asfaltu si řidiči hradí sami. Nezbývá jim tedy nic jiného než tak zvaně přizpůsobit jízdu stavu vozovky.

„Já už přes Vojenice nejezdím a když, tak jen naší Octavií. Je tam taková díra, že kdybych jela svým Daewoo Matiz, tak ani středem auta bych se jí nevyhnula, jak je široká,“ popisuje nejmenovaná řidička z Třebešova.

(řek)