Od pondělí 28. října nebudou k plánovaným zákrokům přijímat pacienty ze Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra ČR a Oborové zdravotní pojišťovny zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví (OZP).

O týden později, tedy od 4.listopadu se má opatření týkat také pacientů od České průmyslové zdravotní pojišťovny.

Kolika osob se toto opatření dotkne, však nechtělo vedení nemocnic nijak spekulovat a odhadovat.

Avšak právě mezi pacienty přitom zpráva vzbudila největší obavy.

„Neumím si to dost dobře představit. Sice jsem registrována u jiné zdravotní pojišťovny, ale je dost možné, že časem se to dotkne i mě. Přitom jsem nikdy nebyla nezaměstnaná, vždycky jsem si řádně pojištění platila a teď mi má hrozit, že bych na operaci měla čekat třeba i několik měsíců anebo déle? Je to smutné a velká nehoráznost," uvedla roztrpčeně Jaroslava Martinová z Rychnovska.

Co tedy mají pacienti dělat, pokud jim nemocnice operaci zrušily nebo termín oddálily? „Je věcí každého pojištěnce, aby se obrátil na svoji zdravotní pojišťovnu, protože ta by mu měla zodpovědět, zda je ochotna požadovanou zdravotní péči uhradit případně zajistit v jiném zdravotnickém zařízení, které dosud nasmlouvaný limit nevyčerpalo," uvedl ředitel obou nemocnic Miroslav Vávra.

Je mu prý jasné, že pro pacienty je takové opatření nepříjemnou komplikací.

„V současné kritické situaci nemocnice, která je především způsobena platnou vyhláškou ministerstva zdravotnictví o úhradě zdravotní péče, nemůžeme postupovat jinak," hájí opatření ředitel nemocnic Miroslav Vávra.

Výjimkou jsou však ambulantní ošetření a stavy neodkladné péče. „Omezení se netýká ambulantní péče a následné péče a hlavně také porodnic a novorozeneckých lůžek.

Samozřejmě tedy v ambulanci pacientovi péče poskytnuta bude, ale k hospitalizaci přistoupíme pouze v případě, že zdravotní stav přímo ohrožuje život pacienta," uvedl primář Antonín Housa, náměstek léčebně preventivní péče náchodské nemocnice.

Veškerá opatření se týkají i rychnovského špitálu.

Do vyčerpání limitu zbývá 15 procent

Důvodem jsou podle nemocnice omezující limity zdravotních pojišťoven, které vycházející z úhradové vyhlášky pro rok 2013, a striktně stanovují množství zdravotních výkonů nasmlouvaných pro klienty příslušné pojišťovny ve smluvní nemocnici.

V případě, že by nemocnice hospitalizovala více pacientů, nebude podle jejího vedení zdravotní pojišťovnou poskytnutá péče uhrazena.

Podle pojišťoven, jejichž klientů se má opatření týkat, jde však o nátlak. Mluvčí OZP Mario Böhme uvedl, že nemocnice s pojišťovnou o problému nejednala, navíc objem nasmlouvané péče prý ještě vyčerpán není. „S nemocnicí má OZP podepsané cenové ujednání na rok 2013. Co se týče čerpání péče, má nemocnice podle posledního dodaného vyúčtování vyčerpáno asi 85 procent smluvně dohodnutého limitu celkové úhrady,"  upřesnil Mario Böhme.

Podle něj proto postup, jaký nemocnice zvolila, poškozuje i klienty pojišťovny. „Neexistuje reálný důvod k omezování péče v jednotlivých zařízeních. V případě, že by byli klienti ve zdravotnickém zařízení odmítnuti, nechť ihned kontaktují OZP, v tomto případě pobočku v Hradci Králové, kde bude situace bezprostředně řešena," dodal Böhme.

Také Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra ČR (ZP MV) se ohradila proti postupu nemocnice. Podle její mluvčí Hany Kadečkové nebyla nemocnicí předem kontaktována ani informována o tom, že by hrozila krizová situace. Nemocnice nejprve informovala média a až poté se o jejím postupu dozvěděly pojišťovny.  Následně se teprve dohodla schůzka zástupců pojišťovny s vedením nemocnice. Stejné vyjádření poskytla pro ČTK i mluvčí ČPZP Elenka Mazurová. Zástupci pojišťoven tvrdí, že pojišťovny platí nasmlouvanou péči řádně a včas.

„Odmítáme nátlakové akce tohoto typu, kdy si zdravotnické zařízení bere za rukojmí pacienty. Nemocnice v Náchodě a Rychnově nad Kněžnou předala tisku oznámení o omezování plánované zdravotní péče klientům ZP MV, aniž by před tím jednala se zdravotní pojišťovnou. Přitom právě ZP MV opakovaně veřejně deklarovala, že je otevřena individuálním jednáním se zdravotnickými zařízeními," uvedla mluvčí pojišťovny Hana Kadečková.

Prohlásila, že každý její klient dostane zdravotní péči, která mu náleží. „Vyzýváme naše klienty, aby se neváhali obrátit na svoji pojišťovnu, pokud se setkají s odmítnutím zdravotní péče z důvodu tzv. „vyčerpaného limitu". ZP MV je připravena zajistit jim odpovídající zdravotní péči v jiné nemocnici," dodala Kadečková.

Tři pojišťovny nejsou konečným počtem

Vedení nemocnice přitom předpokládá, že během několika týdnů se omezení plánované péče dotkne i pojištěnců ostatních zdravotních pojišťoven. „O této skutečnosti budeme veřejnost včas informovat," dodal náměstek Antonín Housa.

Úhradovou vyhlášku pro letošní rok kritizuje také Krizový štáb nemocnic, odborů a pacientů a žádá novelu, aby ještě do konce roku šlo do nemocnic víc peněz. Ministerstvo to odmítlo, vyhlášku nelze podle něj už změnit.

Ke komplikacím, které vznikly v náchodské a rychnovské nemocnici se podle Viktorie Plívové, ředitelce odboru komunikace vyjádří až dnes, přestože otázky od Deníku dostalo ve středu v poledne.