Na dveře mnoha domácností již zaklepali obchodní zástupci nabízející změnu dodavatele elektřiny. Jaroslav Duška z Bystrého byl jejich praktikami natolik pobouřen, že se rozhodl o své negativní zkušenosti podělit.
Šlo o partnera společnosti Centropol, kterou prý ale představil jako nástupce bývalé Východočeské energetiky. „Smlouvy jsou podle mne sepsané tak, aby umožňovaly podvodné jednání. Na podmínky psané mikropísmem na zadní straně obchodník neupozorní. Zaškrtnutím kolonky Zákazník požaduje produkt s garancí nejnižší ceny elektřiny jste se Centropolu upsali na dlouhé tři roky. Pokud budete po této době chtít odejít, musíte přesně hlídat datum, kdy to můžete udělat,“ tvrdí Jaroslav Duška a dodává, že pokud nestihnete odejít ve vymezené době, musíte zaplatit 2500 korun. Podmínky pro dosažení slibované ceny jsou podle Jaroslava Dušky natolik komplikované, že je většina lidí ani nepochopí.
„Rádi obcházejí především důchodce, kteří na drobné písmo nevidí a propásnou třicetidenní lhůtu k odstoupení od smlouvy bez poplatku,“ řekl dále rozezlený občan.
Představitel zmiňované společnosti v praktikách jejích obchodních partnerů problém nevidí. „Naše společnost využívá naprosto shodných obchodních modelů jako mobilní operátoři nebo pojišťovny,“ uvedl Lukáš Pokrupa, obchodní ředitel Centropolu, ale zároveň připustil, že k pochybením mohlo dojít: „Bohužel i zde se vyskytují různí filutové, kteří nám nedělají dobré jméno. S několika jsme se museli rozloučit pro porušení etického kodexu.“
Stížností klientů je podle obchodního ředitele minimum a většinu z nich považuje za neoprávněnou. Ty odůvodněné byly prý řešeny ke spokojenosti zákazníka.
Praktiky některých alternativních dodavatelů přidělávají vrásky i dominantnímu dodavateli elektrické energie v regionu. „Z odchodu zákazníků samozřejmě radost nemáme. Ačkoliv se na vzniku tohoto problému sami nepodílíme, lidé nás pak žádají o pomoc,“ uvedla tisková mluvčí společnosti ČEZ pro východní Čechy Šárka Beránková.
Zároveň popsala další problém spojený s podomními prodejci. „Než je odběrné místo převedeno k jinému dodavateli, trvá to tři měsíce. Bohužel se v poslední době často setkáváme s tím, že nepoctivý obchodník napíše na smlouvu dřívější datum podpisu. Už v době, kdy za ním teprve zavíráte dveře, je termín zbývající k převodu prošvihnutý,“ dodala Šárka Beránková.
I poté se ale elektrárenská společnost snaží pomoci bývalému zákazníkovi k návratu. Kromě toho sází i na prevenci. Vedle novin Nezvaný host je to například zábavný film Spejblova výhodná koupě s oblíbenými postavičkami.
Energetický regulační úřad potvrdil, že společnost Centropol patří mezi problematické. Podle tiskové zprávy ze 4. října loňského roku podal trestní oznámení na neznámého pachatele kvůli falšování podpisů na smlouvách sjednávaných ve prospěch pěti různých společností, tu zmiňovanou nevyjímaje.
Podvodné jednání na trhu s elektřinou se rozmáhá, což dokládá i mluvčí úřadu. „Denně přijímáme desítky podnětů či stížností na problémy, které se týkají změny dodavatele komodit. Jejich počet v poslední době významně narůstá s tím, jak roste počet občanů, kteří se rozhodnou změnit svého dodavatele elektřiny nebo plynu,“ uvedla Jarmila Lehnerová, mluvčí ERÚ.
Na co si dát pozor
• Ověřit si totožnost osoby, která přišla s nabídkou.
• Důkladně a podrobně se seznámit s veškerými podklady. Pozor na texty psaným mikroskopickým písmem.
• Ponechat si čas na rozmyšlenou a ověřit si všechna tvrzení obchodníka. Nejednat v časovém tlaku.
• Na webu Energetického regulačního úřadu je kalkulátor plateb, na němž si lze ověřit výhodnost dané nabídky.
• Nerozhodovat jen podle ceny.
ANKETA: Chtěli jste někdy změnit dodavatele energií, jaké máte zkušenosti?
Hana Maršíková
Dobruška, 51 let
O tom jsem nikdy neuvažovala, protože podle toho, co jsem zatím zaslechla, s tím nejsou lidé spokojeni. Ale určitě by energie mohly být levnější než v současnosti.
Naďa X.
Vamberk, 35 let
Zatím jsem o změně dodavatele elektřiny neuvažovala. Tyhle věci má u nás doma na starosti manžel, ale ani jsme takovou možnost nikdy neprobírali.
Tomáš Suk
Semechnice, 34 let
Nic takového jsem doposud neplánoval, protože jsem neměl důvod to řešit. Žádní obchodní zástupci mne neoslovili, ale asi bych si vyslechl jejich nabídku.
Jaroslava Dvořáková
Rychnov n. Kn., 55 let
Jsem spokojená se současným stavem, takže žádné změny nehodlám dělat. Nikdo mne neoslovil, ale asi by mě těžko přesvědčoval k nějakému podpisu.
Eva Langrová
Rychnov n. Kn., 77 let
Dodavatele energie měnit nechci. V současnosti jsem s ním celkem spokojená. Jednou mi něco takového od jedné firmy nabízeli, ale neměla jsem o to zájem.
Josef Tepany
Havířov, 52 let
Mě je to jedno. Před nějakým časem jsem se ale s obchodníky, kteří mi nabízeli levnější elektřinu, setkal. Rozhodně mě nepřesvědčili, takže jsem je poslal víte kam. (mif,cis)