Obvyklá poptávka po jejich službách byla navíc v loňském roce umocněna zákonnou povinností přejít na zimní obutí od prvního listopadu.

„Už od začátku týdne jedeme naplno a předpokládám, že zájem řidičů bude vrcholit v tom příštím. Další nárůst zájmu přichází ještě s prvním sněhem, kdy se dostaví řidiči, kteří nyní dojíždějí staré zimní pneumatiky," potvrdil Radomír Nedvídek z pneuservisu v Kostelci nad Orlicí.

Podle jeho slov je nejčastěji požadovanou službou výměna celých kol. Menší část motoristů si pak nechává měnit samotné gumy. Ať již z důvodu koupi nových pneumatik, nebo prostě nemají druhou sadu disků. Některé neduhy z minulosti, jakým je třeba výměna gum jen u hnacích kol, prý již vymizely, ale stále je dost těch, kteří se neřídí doporučeným stářím pneumatik.

„Zimní guma by měla mít vzorek hluboký alespoň čtyři milimetry a stáří maximálně čtyři roky. Mnozí řidiči nechápou, že starší pneumatika už nefunguje tak, jak má," upozornil Radomír Nedvídek.

Stáří pneumatik je sice pouze doporučením, ale na kvalitu vzorku se brzy zaměří dopravní policisté. „Žádná speciální akce se kvůli přechodu na zimní pneumatiky nechystá, ale policisté se na tuto problematiku zaměří v rámci běžného dohledu," řekl Rudolf Petřík, vedoucí Dopravního inspektorátu v Rychnově nad Kněžnou, s tím, že povinnost zimních pneumatik už není žádnou novinkou, takže neukáznění motoristé musejí se sankcí počítat.

Hlídka jim může na místě uložit pokutu do výše dvou tisíc korun. Stav pneumatik bude dopravní policisty obzvláště zajímat u vozidla, jehož řidič se stane účastníkem dopravní nehody. Tady však může být dopad bolestnější než zmiňované dva tisíce.

Jestliže se prokáže příčinná souvislost mezi nevhodným obutím vozidla a dopravní nehodou, může pojišťovna krátit vyplacené plnění.

Výměna pneumatik.

„Pokud by šlo o výplatu peněz z povinného ručení řidiče, který nedodržel povinnost jet na zimních pneumatikách, poškozený motorista dostane své peníze v plné výši. U havarijního pojištění by to však bylo pro řidiče přitěžující," uvedl Jan Marek z odboru komunikace České pojišťovny a dodal, že pojišťovny některé případy ještě samy došetřují.

Povinnost užívat zimní pneumatiky ovšem neplatí mezi prvním listopadem a posledním březnem absolutně. Zohledňuje se totiž aktuální počasí a stav vozovky. Obavy některých lidí z toho, že se šalamounská formulace stane arzenálem řidičů na letních gumách, se ale nepotvrdily.

„Dopravní policisté žádné problémy s výkladem zákona neměli. Na místě totiž provedli fotografickou dokumentaci stavu vozovky i nevhodných pneumatik a celou věc předali do správního řízení," ubezpečil Rudolf Petřík, vedoucí Dopravního inspektorátu, ale zároveň poznamenal, že vzhledem k horskému charakteru okresu většina místních řidičů zimu nepodceňuje.

Přesto s pokutou odjelo 12 řidičů a pětkrát figurovalo nevhodné obutí u dopravní nehody.

Motoristé by si také měli být vědomi toho, že na některých silnicích je užití zimní výbavy přikázáno místní úpravou. Minout značku se sněhovou vločkou je tak možné pouze na zimních pneumatikách, ať už je počasí jakékoliv.