Memorandum, které z Rychnovska odešlo na kraj, jste jistě viděl. Co si o něm myslíte?
Podle mě je navrácení cestujících zpět do vlaků dobrý nápad, ale je potřeba, aby dráhy vyšly vstříc. Obecně se ukazuje, že když dojde ke konkurenčnímu tlaku na monopolního dopravce, tak je to ku prospěchu.Takže i to je cesta. Jednal jsem o tomto problému s náměstkem Karlem Janáčkem a slíbil, že se krajský úřad bude věnovat požadavkům starostů a vynasnaží se jim vyjít vstříc.
Jak je podle vás možné situaci řešit?
Kraje si musí nastavit priority samy. Je to o soustředěném tlaku. Z mé roviny to může být symbolická podpora či neformální tlak. Vše však závisí na tom, kdo si dopravu objednává, což je kraj. A ten by měl využít toho, že díky desetiletému memorandu (do roku 2019 pozn. red.), které s ČD podepsal, mají dráhy finanční stabilitu. Kraj by měl vyvinout tlak na dráhy, aby se služba zlepšila.
Jak by se tedy dráhy měly zachovat?
Měly by myslet na regionální tratě. Díky tomu, že podepsaly memorandum, mohly masivně investovat do zlepšení vozového parku. Bohužel třeba na této trati se to neprojevilo. Je krásné, že České dráhy nakupují moderní soupravy například z Rakouska, ale měly by také myslet na regionální železnice. Právě, aby se nestávaly poruchy, jako tomu bylo dnes. ⋌(zem)