Ceny pohonných hmot průběžně sleduje snad každý motorista. Řidiči proto v leckterých případech vyhledávají nejlacinější čerpací stanice či jiné způsoby, kterak na doplnění nádrže svého vozidla ušetřit. Litr paliva u jednotlivých společností přijde na různé částky, v případě natankování plné nádrže se proto u levnější benzinky dá nemálo ušetřit. Šoféři však kromě ceny hledí také na kvalitu benzinu či nafty, která může mít vliv na výkon motoru a spotřebu automobilu.
V rychnovském okrese se za nejlevnější čerpací stanici považuje EuroOil společnosti Čepro v Borohrádku. Podle aktuálních informací tam přijde litr benzinu na 33,40 a litr nafty na 33,20 korun.
Interní odběr
Různými způsoby zajišťují přísun pohonných hmot autodopravci v regionu. Ne všichni ovšem se svými vozy pravidelně jezdí ke stojanům vybraných pump. „Máme to zařízené interně, naftu bereme od pana Botlíka neboli od společnosti PHB v nádrži, funguje to prakticky na zavolání. K benzinkám tedy nejezdíme, protože jsme malá firma, jezdíme hlavně pro automobilku. Tahle varianta je pro nás výhodnější a cenově zajímavější, ušetříme zhruba korunu na litru nafty, samozřejmě se to pohybuje podle aktuálních běžných cen,“ sdělil Milan Bárta, jehož firma se sídlem ve Skuhrově nad Bělou zajišťuje vnitrostátní nákladní silniční dopravu a zasilatelství.
Nákladní autodopravci, a nejen oni, běžně najezdí spousty kilometrů, proto je pro ně cena pohonných hmot rozhodně důležitá. „Je to různé, ale myslím, že za měsíc projezdíme zhruba pět tisíc litrů paliva. I když je pravda, že zima stála za nic, především stavební práce vázly,“ doplnil k tématu Bárta.
Platba fakturou
Další formou autodopravy je také taxislužba. Tu v Rychnově provozuje kupříkladu David Škop. „Tankuji většinou u HDB ve Zbuzanech, platím fakturou. Pumpu považuji za levnější, ve městě je pak už jenom Benzina, takže jiná volba prakticky není. Rozdíl je leckdy jen deset haléřů, ale například v Hradci už bývá palivo dražší. Beru jenom naftu.“
Pro taxislužbu má dva automobily, pro autodopravu jich je pochopitelně více. „Když někam jedu, tak můžu natankovat i jinde, pokud to je výhodné. Na druhou stranu i tím, že platím fakturou, získávám aspoň malou slevu. Normální člověk, který tankuje třeba jednou do měsíce může vzít plnou nádrž dřív, když se dozví, že pohonné hmoty budou dražší, ale v takovém objemu, který máme my, se to už tolik neprojeví. Cena je zkrátka daná a nic s tím neuděláte,“ uvedl Škop.
V uplynulých dnech byly ceny za benzin a naftu poměrně vysoké, nabízí se proto úvaha, že by se v některých případech zvýšené náklady na provoz u dopravců mohly promítnout do cen za nabízené služby. „Většinou to tak není. Když budu mít řekněme menšího a ne tolik významného zákazníka, může potom dojít k tomu, že bych mu cenu mírně zvedl. Ale s ostatními firmami máme smlouvy na roky, kde bývají ceny za služby předem dané,“ doplnil provozovatel autodopravy David Škop.
Natankovat benzin či naftu lze v rychnovském okrese na několika místech, především ve městech. V menších obcích lze na čerpací stanici narazit například v Deštném, Ličně, Lípě, Přepychách nebo v Záměli.
Největší zastoupení má na Rychnovsku společnost Benzina s pěti stanicemi, následují EuroOil a HDB shodně se čtyřmi benzinkami.
Ceny pohonných hmot se u jednotlivých pump mohou lišit. Pro částečné cenové srovnání Deník oslovil některé čerpací stanice. Kupříkladu kostelecká Benzina v pondělí nabízela litr benzinu za 35,70 a litr nafty za 35,10 korun. Stejnou cenu za naftu uvedli z týnišťské pumpy EuroOil, litr benzinu tam přijde na 35,90 korun. Na obou benzinkách v okresním městě řidiči natankují prakticky za shodné peníze, litr Naturalu 95 přijde na 34,70 korun.