Děti a především jejich tatínkové obdivovali modely osobních a nákladních vlaků brázdících miniaturní krajinou protkanou železničními přejezdy a tunely.
Železniční modeláři kupují především koleje, výhybky, prvky elektrického ovládání a některé doplňky kolejiště jako drážní a veřejné osvětlení. Hotové vagonky a lokomotivy lze dnes pořídit v širokém výběru.

Zkušenější modeláři však dávají přednost vlastní stavbě na koupené podvozky a budování vozového parku, který odpovídá současné i historické skutečnosti na české železnici.

Vláčky zmenšeny sto dvacetkrát

V Dobrušce byly k vidění výtvory čtyř železničních modelářů. „Stavba železnice, kterou zde prezentuji mně zatím zabrala odhadem na dva tisíce sedm set hodin. Co se týká financí utracených za materiál, tak to nejsem schopen odhadnout," říká Jiří Sládek z pořádající společnosti přátel železničního modelářství a železnice. Jeho model se rozkládá na ploše 2,80 metru na 95 centimetrů.

„Po kolejích jezdí modely vlaků TT, což znamená, že jsou oproti skutečné velikosti zmenšeny sto dvacetkrát," doplňuje důležitý údaj Sládek, jenž se svými kolegy předvádí miniželeznice po celé republice.

Železniční modeláři musejí při svém koníčku zvládnout um ze spousty profesí. „To je pravda. Postavit základy pro železnici vyžaduje zdatnou truhlařinu. Pak potřebujete například znalosti z oboru elektro. Při stavbě baráčků v krajince potřebujete modelářkou zručnost. Některé věci se dají koupit, ale větší radost máte z vlastních výtvorů. Snažíte se zejména, aby co nejvíce odpovídaly reálu."

Železnice z konce minulého století

Model železnice Jiřího Sládka je postaven dle českých drah, tak jak fungovaly na přelomu osmdesátých a devadesátých let minulého století. „Do tohoto období jsou situovány nejen vlaky, ale také vzhled domů nebo vozidel na miniaturních silnicích," upozorňuje jejich autor.
Sládek potvrzuje vlastní slova, že kdo propadne modelářské vášni, zůstane jí zpravidla věrný po celý život.

Sládek ji provozuje už pětadvacet let. „Během studií na střední škole jsem jezdil vlakem, což byl asi impuls k mojí pozdější vášni."