Kde jsou opravy nejvíc potřeba?Mnoho silnic na Rychnovsku se ale ještě nového potahu nedočkalo a přesto by byl na některých místech opravdu potřeba.
Řidiči si na stěžují.
Řidiči se shodují, že opravu by si zasloužila také komunikace vedoucí z Dobrušky do Opočna. Na těchto místech je nerovná vozovka a koleje vyjeté od kamionů.
Z Českého Meziříčí ve směru na Královu Lhotu je také silnice značně poničená od projíždějících kamionů.
Silnice druhé třídy, ale především pak silnice třetí třídy ve vzdálenějších místech okresu by si opravu opravdu zasloužily. Jedná se ale o investice, které jsou finančně velmi náročné.

V letošním roce čekají zásadní opravy silnici mezi Borohrádkem a Albrechticemi nad Orlicí. „Stavba bude rozdělena na dvě části a to tak, že letos bude opravován úsek v délce 3,5 kilometrů od obce Albrechtice nad Orlicí po průtah obcí Žďár nad Orlicí, včetně opravy dvou mostů. V roce 2017 bude dokončen zbytek úseku v délce 2,6 kilometrů," prozradil v borohrádeckém zpravodaji plánovaný průběh oprav silnice radní pro dopravu Karel Janeček.

S kompletní rekonstrukcí silnice by se mělo začít již letos v květnu. Dokončeno má být v říjnu 2017.

Kromě samotné opravy silnice dojde v Borohrádku také k opravám chodníků, veřejného osvětlení a kanalizace. „Na opravu chodníků připravujeme v současné době projektovou dokumentaci. S rekonstrukcí se začne pravděpodobně v roce 2017. Chceme, aby se nejprve opravila silnice a teprve poté by dělníci rozkopali chodníky. Pokud by se realizovalo obojí najednou, neměli by místní kudy procházet," vysvětluje starosta města Borohrádek Martin Moravec.

Ten také dodává, že chtějí místním samozřejmě zajistit bezpečný pohyb městem. Na opravu chodníků se bude vedení města snažit získat dotaci.

Obyvatelé Borohrádku se dočkají také rekonstrukce kanalizace a vzniknou zde nové vodovodní přípojky. Tuto stavební akci bude financovat Dobrovolný svazek obcí Tichá Orlice.

Ještě před rozsáhlou rekonstrukcí čeká město Borohrádek také vykupování pozemků od soukromých vlastníků.

Rozsáhlá oprava komunikace by mohla kraj vyjít až na 72 milionů korun. Královéhradecký kraj se ale bude ucházet o finanční podporu z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP), který by mohl poskytnout až 90 procent potřebných prostředků. Zbylé výdaje budou hrazeny z krajského rozpočtu.

„Úseky silnic, pro jejichž opravu chceme využít zdrojů z IROPu, se nacházejí ve všech pěti okresech Královéhradeckého kraje a patří k páteřním komunikacím. Jde například o spojení Hradce Králové a Nového Města nad Metují, Jaroměře a Dvora Králové nebo Broumova a Police nad Metují. Jednotlivé akce zpravidla zahrnují celou řadu stavebních objektů, jako jsou mosty, opěrné zdi či nutné přeložky kanalizací a dalších inženýrských sítí," popsal záměr náměstek hejtmana Karel Janeček, který je odpovědný za oblast dopravy.

Kromě silnice mezi Borohrádkem a Albrechticemi by se měly dočkat rekonstrukce například i komunikace mezi Jetřichovem a Broumovem, dále silnice z Choustníkova Hradiště do Dvora Králové nad Labem. Ve dvou etapách by měla být opravena silnice II/308 z hradecké části Slatina na hranice okresu Rychnov nad Kněžnou

Proměny se má dočkat také třebechovická Tyršova ulice, kterou prochází silnice II/299. Dohromady se jedná o téměř padesát kilometrů krajských silnic.

Královéhradecký kraj žádá o dotaci na jednotlivé projekty postupně dle stavu projektové přípravy a povolení staveb. Na některé stavby zažádal již v loňském roce jako jeden z prvních krajů.

Brzkým nastartováním procesu čerpání dotace z IROPu na silniční stavby se plynule naváže na čerpání finančních prostředků z končícího Regionálního operačního programu Severovýchod (ROP). Poslední stavby z ROPu byly dokončeny v roce 2015, realizaci prvních staveb z IROPu kraj předpokládá již letos.

Kde se již opravovalo?

V roce 2015 se nového pláště dočkala konečně silnice z místní části Javornice, Blatiny vedoucí do Rychnova nad Kněžnou. Ta byla již ve značně havarijním stavu. Připomínala již spíše tankodrom. V témže roce se dočkala rekonstrukce i silnice z Lična do Křivic a také úsek z Voděrad do Záhornice. V Deštném v Orlických horách se v loňském roce dočkali obyvatelé dokončení rekonstrukce komunikace. Ta probíhala ve dvou etapách. Oprava silnice by nebyla možná bez dotace z Operačního programu česko-polské přeshraniční spolupráce. Silnice je totiž důležitá z hlediska dopravní dostupnosti Orlických a Bystřických hor. Celkové náklady na obě etapy přesáhly částku 50 milionů. V druhé polovině minulého roku se také rekonstruovala silnice III/3172 mezi Čermnou nad Orlicí a Borohrádkem.