Čtyři témata
„Jako obvykle jsou určena čtyři témata, ze kterých si žáci jedno vyberou,“ uvedl zástupce ředitele rychnovského Gymnázia F. M. Pelcla Jaroslav Kotlář. Rozsah práce se pohybuje kolem čtyř nebo pěti stran. Hodnotí se především dodržení zadaného útvaru, gramatická správnost a originalita. Studenti nejsou omezeni pouze zadaným tématem, musí také dodržet žánrový útvar. „Zadávají se různé jazykové útvary, v průběhu let se jich vystřídá dost. Pravidelně se objevuje vypravování a úvaha,“ dodal Kotlář. Výsledky by měli maturanti rychnovského gymnázia znát ještě před takzvaným svatým týdnem.
Trochu jiný systém maturitních písemek používá Střední odborné učiliště obchodu a řemesel v Rychnově. „Určí se dvanáct témat, ze kterých se pak losují čtyři konečná. Z těch si už mohou vybírat studenti sami podle svého uvážení,“ popisoval ředitel učiliště Josef Plachetka. Letošní maturanti z učiliště už mají písemky za sebou, psali je minulou středu.
Bude hůř
Mezi tématy se objevil například Den, který neměl přijít nebo námět s názvem Usmívej se, zítra bude hůř, pozítří možná nebude. Další téma znělo: Setkal jsem se ve svém životě s člověkem, na kterého nezapomenu; poslední námět se týkal výchovy dětí. „Překvapilo nás, že letos si studenti témata vybírali opravdu rovnoměrně. Z minulých let máme zkušenost, že vede jedno nebo dvě témata a ostatní zaostávají. Letos zaujala všechna,“ divil se Plachetka. Žáci učiliště nejsou na rozdíl od gymnazistů omezeni žánrem. „Žánr studentům neurčujeme. Vyberou si ho sami, musí ho však do patnácti minut po zadání témat nahlásit učiteli,“ vysvětloval Plachetka.
Písemkám se nevyhnou ani studenti dobrušského gymnázia. Ti je budou psát tuto středu. Stejně jako na rychnovském gymnáziu na ně čekají čtyři témata.
LUCIE KUDLÁČKOVÁ