Na silnicích rychnovského regionu jezdí převážně automobily odpovídající silničnímu provozu. Policisté neregistrují výraznější množství vraků, které se nesmí pohybovat po komunikacích.„Z našeho pohledu můžeme říci, že se nesetkáváme na komunikacích regionu vyloženě s vraky. Stávají se však případy, kdy při silniční kontrole zastavíme řidiče, jejichž vozy nemají technickou kontrolu. V žádném případě však nelze říci, že jde o markantnější jev,“ sdělil k tématu Deníku Rudolf Petřík, šéf Dopravního inspektorátu Okresního ředitelství Policie České republiky Rychnov nad Kněžnou.

Požáry aut

Jestliže však řidiči vyjíždějí na komunikace s vozem, který není v nejlepším technickém stavu, vystavují sebe i další účastníky silničního provozu velkému riziku. Může dojít k závadám, které mohou vést až k vážným dopravním nehodám. Především starší vozy by měli více sledovat a nechávat častěji kontrolovat automechaniky.

„Mám starší vůz. Automobilku opustil před čtrnácti lety. Až doposud jsem ho považoval za bezpečné autíčko, které mě dovezlo kamkoli bez potíží. Nyní však přišla krize. Auto začalo zlobit. Najednou vůbec nechtělo jezdit. Měl jsem ho u automechanika týden. Po čtrnácti dnech ježdění přišel další karambol. Znenadání mi přestalo brzdit. Když jsem sešlápl pedál, měl jsem pocit, že jsem ho zcela prošlápl. Domů jsem dojel po vedlejších komunikacích, kdy jsem auto brzdil motorem a samozřejmě jsem byl připravený sáhnout po ruční brzdě,“ vypráví své trable se starším vozem pětadvacetiletý Petr Otava z Opočenska, jehož auto skončilo opět u automechanika.

Selhání brzd

„Praskla mi brzdová hadička a kapalina vytekla. Mechanik mi ale řekl, že auto se začne hlásit, že potřebuje různé opravy. I já vím, že vzhledem k najetým kilometrům a stáří vozu budou častější opravy nevyhnutelné,“ konstatoval mladý muž. Své auto však na cestu za prací potřebuje a na nové nemá dost peněz.

Starší vozy mají však i jiné neduhy. Hasiči vždy s oteplením registrují narůstající počet požárů aut. „V drtivé většině jsou příčinou technické závady na vozech. Například u starších škodovek dochází k vypadávání hadičky s přívodem paliva. V žádném případě by se technický stav aut neměl podceňovat,“ varuje Jiří Václavík, vyšetřovatel požárů Hasičského záchranného sboru Rychnov nad Kněžnou.

Staré vozy však nepatří jen do šrotu. Mají i svou cenu. Například veteráni patří mezi velmi cenné skvosty. Na Rychnovsku, ale i dalších místech republiky měli před časem milovníci starých vozů možnost vidět téměř stovku takových automobilů. Přes Českou republiky se totiž jela nizozemská rallye veteránů, která měla dokonce na rychnovském Starém náměstí více než hodinovou přestávku. Nejen skalní fandové těchto vozů, ale i desítky dalších obdivovali veterány. Mnohá auta byla sestrojená v renovovaných automobilkách v dvacátých letech minulého století.

Srazy veteránů

V Potštejně se každoročně scházejí majitelé a fandové funkčních, různě upravených mutikár. Bystré v Orlických horách zase bývá místem set〜kání majitelů dvanáctsettrojek.

Klikněte na grafiku pro zvětšení.