Prodej starého auta s velkými emisemi je vlivem legislativy prakticky nemožný a uložit jej do depozita lze jen na rok. Jediné řešení, které tak přichází v úvahu je nechat auto ekologicky zlikvidovat. Pokud vozu nechybí podstatné součástky, je to zdarma. Avšak najdou se i tací, kteří nechají auto stát na parkovišti a dělají, že neexistuje.

V Rychnově nad Kněžnou letos dvě taková odstavená vozidla byla. Radnice to zkusila po dobrém a přikázala majitelům, aby vraky uvedli do náležitého technického stavu nebo je odstranili z komunikace. To se podařilo, na rozdíl od minulých let.

V loňském roce byla odklizena čtyři auta, o která nikdo nejevil zájem, a v předloňském roce byl počet podobný.

„Rozhodně nejde o desítky aut ročně," říká velitel Městské policie v Rychnově nad Kněžnou Ladislav Chmelík a pokračuje: „Tato auta byla odtažena, půl roku se muselo dle zákona počkat, zda se přihlásí majitel, protože se papírově jednalo o nález. Poté, co se nikdo nepřihlásí, se auto sešrotuje na náklady města. To se pak snaží získat tisíce, které celý proces stojí, od majitelů, ale to není tak jednoduché – auto může být několik let v převodu, první majitel se dohledá, ale ten poví, že auto prodal a neví už komu."

Taková je prý běžná praxe.

Velitel Městské policie Kostelec nad Orlicí Petr Černohorský jen dodává, že se naštěstí daří v čím dál vyšší míře nalézt vlastníka, který si vrak odstraní sám.

Ovšem u vraků bez majitele se odstranění, uložení a případná likvidace děje na náklady města. Najít majitele, který by vše proplatil, není ani v Kostelci nic snadného. „V mnohých případech se jedná o náklad, který není na kom vymáhat  a jde do výdajů města," potvrzuje Petr Černohorský.

Petr Langmajer ze Státního fondu životního prostředí však nesouhlasí, že by likvidace vraků z ulic musela být nutně ztrátová. Pokud obec totiž předá autovrak, který nemá majitele, do autovrakoviště přihlášeného do programu na podporu systému pro nakládání s autovraky, získá podporu v maximální výši 2500 korun. 

To by podle něj mělo pokrýt náklady na sběr, svoz a dopravu vozidel na odstavné plochy a do zpracovatelských zařízení. „To slyším poprvé," diví se Ladislav Chmelík z rychnovské městské policie.

V Dobrušce pak problémy s odtahem autovraků neřeší vůbec. Jak říká Luboš Adamec z městské policie, vždy se podařilo s majitelem domluvit. „Jen teď máme problémy s jedním vozem. Stojí tady, ale má zaplacenou pojistku, takže ho nemůžeme nechat odtáhnout ani s tím nic dělat," dodává Luboš Adamec.   Martin Singr