Obec Záměl již téměř dvacet let disponuje unikátním zařízením pro odstraňování ledových ker. Nejedná se o nic menšího než o ledoborec, který vznikl úpravou obojživelného transportéru typu PTS – 10. Tuto zimu však zatím do boje s ledem nevyrazil.

Situace na řece Divoké Orlici se během této zimy ještě nedostala do nijak zásadně kritického stavu.

„Tuto sezonu jsme ještě s ledoborcem do akce nevyjeli. Ačkoli byly dny, kdy se nashromáždilo značné množství ledových ker, vždy přišla vzápětí alespoň mírná obleva a kry tak naštěstí odtály,“ říká Ladislav Kapucián, velitel zámělského hasičského sboru a řidič ledoborce.

Dlouholetý člen zámělského hasičského sboru Kapucián řídil obojživelník PTS–10 již na vojně, má s ním tedy své bohaté zkušenosti. V Záměli se stará i o jeho údržbu. „Údržba ledoborce ovšem není ničím výjimečná. Je to podobné jako například u automobilů. Je potřeba pravidelně kontrolovat olej a podobné věci,“ dodává k péči o obojživelníka Kapucián.

Ledoborec se v tomto roce předvedl při ukázkách a školení věnovaným technice pro odstraňování ledových ker na vodních tocích.
Školení se odehrálo v únoru na Labi a Sázavě a zámělský ledoborec byl jedním ze školících strojů. Organizátoři si pochvalovali, že zámělský obojživelník byl pro účastníky školení pozitivní zkušeností.

Další příležitost se ukázat dostal ledoborec začátkem léta na veletrzích v Brně, kde prezentoval obec Záměl jako netradiční protipovodňové opatření.
Od té doby rozrážeč „spí“. Ze spánku jej zámělští hasiči vyruší jen občas kvůli kontrole nebo zkušební jízdě. Ta nejbližší se bude konat již brzy, a to začátkem ledna.

Netradičního pomocníka Záměl využívá již od roku 1992, kdy byla jeho vojenská podoba upravena pro civilní využití. Ledoborec byl přestříkán modrou a bílou barvou a byl na něj umístěn znak obce. Od té doby slouží k boji s ledovými krami na Divoké Orlici, která Zámělí protéká a dovede mnohdy způsobit svou ničivou vodní silou značné škody.

Rozrážeč sice není potřeba využít na řece každý rok, loni a předloni jej dokonce nebylo vůbec zapotřebí, ale i přes to je stále připraven k okamžitému zásahu. Kapucián, řidič obojživelníku, a navigátor Miroslav Dudek s ním čas od času absolvují zkušební jízdy, aby ověřili, že je vše v pořádku a že transportér funguje tak, jak má. Při zkušebních jízdách a používání ledoborce všeobecně nastává problém s pohybem na silnicích. Kromě toho, že je rozrážeč značně široký a pomalý a komplikuje tak dopravu, je především těžký – váží sedmnáct tun a svou vahou tak poškozuje vozovku.

(lr)