Úrazy vzniklé pádem z několika metrů vysokých lanovek bývají vážné. Kde je chyba? Proč lyžaři padají? To by měly odhalit i kontroly bezpečnosti lyžařských lanovek v republice.

Kontrol se neobávají provozovatelé nové sedačkové lanovky v Deštném v O. h. Tady se sedačka po loňské sezoně, kdy byla ve zkušebním provozu, dočkala loni na podzim kolaudace a uvedení do řádného provozu.

Ubírají rychlost

Lanovka výrazně zrychlila přepravu lyžařů. Přesto jsme nuceni ji často zpomalovat, a to i na úkor počtu přepravených osob. Důvodem zpomalování je bezpečnost lyžařů,“ uvedl k problematice František Prouza ze Sport profi Deštné v O. h.

Pokračoval, že se spíše set〜kávají se stížnostmi, že zařízení jede zbytečně pomalu. „Úkolem obsluhy je sledovat všechny pasažery. Děti na lanovku mohou pouze v doprovodu dospělé osoby,“ pokračoval Prouza.

Přítomnost plnoletých však nezaručuje bezpečnost malých lyžařů. Poslední případ v Krkonoších je toho důkazem. Ani otec nezabránil pádu dětí.

Výška deset metrů

„Úkolem obsluhy je vždy, když tu jsou děti, jim pomoci a jejich nástup a výstup zajistit bezpečnější právě zpomalením zařízení. Musí se bezpodmínečně používat bezpečnostní rámy. U nás je například lanovka v určitých místech až deset metů nad zemí, tady by byl pád velmi tragický,“ zdůraznil Prouza.
Podobně zabezpečují provoz sedačkové lanovky v Říčkách v O. h. Ani tady neregistrují žádné zranění. „Vstup dětí na lanovku je omezený výškou. To dodržujeme striktně. Navíc kvůli malým lyžařům zpomalujeme, aby bezpečně nasedli. Pokud bychom nezpomalili, dítě zůstane v pásmu, kde nesmí být, takže se pak lanovka musí zastavit. Prodlevy by byly zbytečně větší. Obsluha vše sleduje. Stalo se nám, že lanovka pár metrů couvala, protože osoby nenasedly dobře,“ uvedl Petr Kánský ze Ski areálu Říčky.

Provozovatelé sedačkových lanovek připouštějí, že úrazy se mohou stát. Je nutné, aby obsluha byla bdělá. „Nikdy nelze vyloučit chybu, ale snažíme se jí předcházet,“ řekl Prouza.