Do svých útrob však příchozí nevpouští jen na „kukandu", ale vymýšlí pro ně zábavný a leckdy i netradiční program.

„Velmi oblíbené je například odpoledne se zvířátky. To do naší školy přijde pan myslivec se psem. Dětem ukazuje, jak je pejsek poslušný. Letos se uskuteční 12. listopadu," prozradila ředitelka školy Radka Polívková.

V úterý se nikdo
na základce nenudí

Program se koná buď před školou, nebo v tělocvičně. „Záleží vždy na mnoha okolnostech – počasí, počtu dětí a podobně," popisuje ředitelka.

Podle ní si předškoláci „zvířátkové" odpoledne moc užívají. „Po ukázce s pejskem následuje také práce u interaktivní tabule," vysvětluje Radka Polívková.

Děti si však vyzkouší mnohem více. Zábava a poznávání školy je pro ně připraveno totiž vybraná úterý od 16 do 17 hodin.

„Hlásit dopředu se rodiče nemusí, ačkoli je zájem velmi vysoký. Je vidět, že většině z nich záleží na tom, kam jejich potomek nastoupí do první třídy, a chtějí školu dobře poznat," myslí si zástupkyně ředitelky Květa Sedliská.

To mohou i mimo vyčleněný čas. „Pokud nemají v danou dobu volno, přivítáme je kdykoli jindy," poznamenává zástupkyně. Několik rodičů toho prý již využilo.

Zvyknou si na nové prostory a tváře

Aktivně strávené úterní odpoledne ve škole je pro děti i způsob, jak si nenásilně zvyknout na nové prostředí.

„Při dni otevřených dveří se rodiče a děti seznámí s prostorem. Při akci Než se stanu školákem navíc poznají učitele a mohou si s nimi i popovídat," poznamenává ředitelka Radka Polívková.

Díky seznámení s kantory se mohou předškoláci i jejich rodiče zbavit nervozity a strachu z prvního školního roku.

„Nechtěli jsme proto organizovat „školu před školou", kdy by se u nás děti připravovaly na vstup do první třídy, to myslím zvládají perfektně školky, chtěli jsme jim nabídnou možnost přirozeně rozehnat případné obavy," shrnuje ředitelka.

Dnes na děti čeká odpoledne s písničkou, pohádkou a pastelkou. V průběhu čtyř měsíců, do kterých jsou akce rozloženy, toho zažijí mnohem více.

Budou vyrábět dárky v keramické dílně, zacvičí si v tělocvičně nebo si užijí karnevalový rej.

„Rodiče mohou s dětmi zůstat, nebo můžou na tu hodinku odběhnout. Záleží to na nich. Většina z nich však zůstává," dodává zástupkyně ředitelky Květa Sedliská.

Program se koná v budově prvního stupně, která leží naproti zimnímu stadionu v Rychnově.

 Vydat se do neprobádaného prostředí nebo si na školu raději zvyknout už jako předškolák? Podle psychologa JANA LAŠKA dětem návštěva školy neuškodí, nic se však nemá přehánět. Dítě by si mělo spíš hrát a věci poznávat hravou formou. Velký tlak by se mohl podepsat na jeho schopnosti učení.

Doporučujete předškolní kurzy pro děti?
Určitě to není špatná věc. Školy to podle mého názoru dělají především proto, že mají nedostatek žáků a jsou na nich závislé. Ale není to jistě nic špatného. Pokud se tam dítě přímo nevzdělává a jen si hraje, nevidím v tom žádný problém.

Vidíte nějaká rizika či nebezpečí v případě, kdyby se předškolní dítě ve škole učilo?
Náš vzdělávací systém začíná vstupem do první třídy a také porovnáváním výkonů a zhodnocováním výsledků. V předškolním věku by se to nemělo přehánět.

Z jakého důvodu je to podle vás nevhodné?
Dítě by mohlo mít pocit, že  na některé věci nestačí a zbytečně by mohl nastat problém se vzděláváním. ⋌(zem)