Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

U Opatovic nad Labem už vyrůstá největší dálniční křižovatka v zemi

VÝCHODNÍ ČECHY - Dvanáct metrů vysoká třípatrová křižovatka, jejíž součástí bude obří kruhový objezd, propojí napřesrok dálnici D11 s autostrádou R35 a čtyřproudovku z Hradce do Pardubic.

13.9.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Profimedia.cz

V listopadu roku 2009 se začne mezi Hradcem Králové a Pardubicemi jezdit po největší dálniční křižovatce v České republice.

V kukuřičných lánech podél silnice u Opatovic nad Labem jsou masivní stavební práce ostatně vidět už nyní. Křižovatka bude třípatrová, po horním podlaží mají auta svištět ve výšce 12 metrů. To však zůstane pouze v plánech.

Hotová budou pouze první dvě patra. V „přízemí“, po asi půlmetrovém náspu, mají auta stejně jako dnes uhánět ve směru Pardubice – Hradec. Už to ale nebude po pomalé a nebezpečné dvouproudé silnici jako dosud, nýbrž po dálniční čtyřproudovce. A nad ní vyroste obří kruhový objezd, perlička celého projektu. Bude mít v průměru 250 metrů, piloty ho ponesou sedm metrů nad zemí a jako chapadla chobotnice z něj povedou sjezdy na všechny možné směry. Třípatrová křižovatka u Opatovic totiž bude nejen křížením nedaleké dálnice D11 na Prahu s rychlostní čtyřproudou silnicí R35, která nahradí dosavadní státovku z Liberce a Hradce na Svitavy a Olomouc.

Třetí větví bude ještě sjezd na rozšířenou a zmodernizovanou I/37, která spojuje Pardubice a Hradec. Největší křížení dálnic v Česku si nezadá ani s Barrandovským mostem v Praze. „Výstavba je na samém počátku. První úsek R35 získal stavební povolení před třemi měsíci, druhá stavba před třemi týdny,“ uvedl manažer projektu ze stavební společnosti Skanska Milan Zeman.

Stroje nyní skrývají ornici, připravují náspy a zakládají mosty. Široké okolí Opatovic nyní opravdu připomíná z auta měsíční krajinu. A s elektrárenskými komíny je iluze zdevastovaných severních Čech téměř dokonalá. Celá křižovatka s okolními přivaděči přijde daňové poplatníky na tři miliardy korun.

Řidičům se ale uleví. Stávající silnice v okolí jsou ucpané a nebezpečné. „Už aby to bylo. Z Hradce bych byl v Pardubicích po dálnici za deset minut. A o skvělém napojení na dálnici ani nemluvě. Dnes polovinu času na cestě do Prahy ztratím v kolonách na okresce přes Libišany,“ posteskl si Karel Baťovský z Hradce Králové. Přivaděčem z dálnice D11 bude čtyři kilometry dlouhý úsek silnice R35. Ta však bude na opatovické křižovatce končit. Přes ní se má překlenout obřím viaduktem v nejvyšším patře, to se však zatím stavět nebude.

Proč také, když ještě není připraveno její pokračování na Vysoké Mýto a Svitavy. Spory o její trasu panují v oblasti přírodní rezervace Komárov nedaleko Holic a především pak v dlouhém úseku z Vysokého Mýta do Svitav. Část R35 je ale hotova už nyní. Je jí samotný, kilometr dlouhý sjezd z dálnice D11 k Libišanům. Úsek musel být vloni postaven jen v polovičním profilu a v rekordním čase několika týdnů, aby se na otevřenou D11 bylo vůbec jak dostat.

Vysvětlivky k mapě
plná červená čára – dnešní státovka I/37 mezi Pardubicemi a Hradcem Králové
přerušovaná červená čára – budoucí trasa této silnice, projektována už na čtyřpruh
dvojitá fialová čára – dálnice D11 z Hradce do Prahy
jednoduchá fialová čára – nyní budovaný úsek rychlostní silnice R35 Liberec – Hradec Králové – Svitavy – Olomouc
přerušovaná fialová čára – plánované pokračování R35 od opatovické křižovatky

Termín zprovoznění celé mimoúrovňové křižovatky včetně přivaděčů ze všech směrů:
listopad 2009, dokončovací práce v okolí červen 2010
Jak se stavba dotkne provozu: nijak, bude se stavět za provozu, objížďky povedou po právě dokončených větvích křižovatky
Kolik bude křižovatka stát:
1,7 miliardy, k tomu náspy a nájezdy dalších 1,3 miliardy
Termín rozšíření zbytku silnice mezi Pardubicemi a Hradcem Králové na čtyřproud:
2011 (pokud budou peníze)
Termín dokončení D11 do Hradce:
2009 (dle dohody o pozemcích)

Z Hradce pojedeme po čtyřproudovce
do Pardubic
až v roce 2011

Na čtyřpruh bude po dokončení opatovického uzlu rozšířena i státovka mezi Pardubicemi a Hradcem. Do listopadu 2009 to však silničáři stihnou jen na čtyřkilometrovém úseku mezi Opatovicemi a Hrobicemi.
„Do návrhu státního rozpočtu na příští rok se podařilo prosadit peníze i pro rozšíření na čtyřpruh z Hrobic do Pardubic ke Globusu. Silnice je v jednom profilu postavena, dimenzovány jsou na to i mosty. Takže rozšíření o druhý bude snadné. Začít stavět by se mohlo už příští rok, nejpozději v roce 2011 by bylo hotovo,“ uvedl náměstek pardubického hejtmana Ivo Toman.
O to náročnější ovšem bude vybudování čtyřpruhu mezi opatovickou křižovatkou a Březhradem u Hradce Králové, kde je již čtyřproudovka hotova. Kvůli zástavbě v Opatovicích podél současné státovky bude silnice muset vést novou přeložkou blíže k Labi. Na stávající silnici se pak napojí u písníku Opaťák. (kim)

Povolí policie
na nové silnici „stotřicítku“?

Otázkou je povolená rychlost, jakou se bude moci jezdit po rozšířené státovce mezi Hradcem a Pardubicemi. Bude sice vypadat jako dálnice, zůstane ale nadále v oficiální kategorii „silnice první třídy“. A na nich platí devadesátka. „Ta by asi měla zůstat, ale je to ještě předčasné,“ řekl šéf pardubických krajských silničářů Miroslav Němec. Podle dopravních odborníků by mohla být vyšší rychlost umožněna jen dopravním značením. Devadesátkou se ostatně má jezdit i po krátkém úseku „dálnice“ před Hradcem kolem Tesca, a policisté tu proto často měří. Čtyřproud tu k vyšším rychlostem svádí . (kim)
13.9.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační fotografie.

Jak vyzrát na zimní nemoci? Poradí přednáška

Ilustrační foto

Zeman se stal zdelovským hrdinou

Vítězná branka Týniště nakonec neplatila

Rychnovsko - Fotbalová I. A třída: Dobruška přivezla všechny body ze hřiště poslední Bílé Třemešné.

Muzeum je stále bez ředitele

Hradec Králové - Výběrové řízení na pozici ředitele hradeckého muzea provází pochybnosti.

Opočenští Baroni v Jičíně osmkrát inkasovali

Rychnovsko - Krajské hokejové soutěže nabírají obrátky.

„Rodina má obrovskou hodnotu,“ říká lídryně Realistů

Královéhradecko /ROZHOVOR/ - Daniela Lusková je lídryní královéhradecké kandidátky Realistů. Strany, jejíž volební potenciál překračuje šestiprocentní hranici.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení