Křižovatka silnic II. třídy č. 318 a 321 na trase mezi Častolovicemi a Solnicí je odbočkou na Synkov-Slemeno do Rychnova nad Kněžnou. Místní lidé jí říkají „křižovatka u letňáku“, protože v přilehlém lesíku kdysi hrávalo letní kino v amfiteátru.

Na obávané křižovatce se včera stala další dopravní nehoda. Naštěstí se obešla bez vážnějších následků. Odnesly to pouze plechy.

Na sociálních sítích spustila bouřlivou diskusi. Někteří ji pokládají za nebezpečnou, jiní tvrdí, že její dopravní řešení je dostačující.

„Tato křižovatka je nepovedeným dílem silničních architektů,“ rozčiluje se jeden z diskutujících. Hned za svůj příkrý názor sklízí kritiku. „Nevidím důvod. Kdyby každý jezdil jak má, a dával hlavně stopku, tak je klid, a nic se nestane.“

Jedno je jisté. Na rovném úseku hlavní silnice z Častolovic na Solnici auta sviští vysokou rychlostí na hranici povolené devadesátky, častokrát ještě rychleji.

Řidiči přijíždějící od Synkova po vedlejší silnici po zastavení na stopce občas nedokážou správně odhadnout rychlost vozů přibližujících se z obou směrů. Ze stopky při odbočování doleva na Častolovice se navíc rozjíždějí do kopce a chvíli jim trvá, než naberou potřebnou rychlost. Rozjetá auta jedoucí po hlavní tak často omezí nebo dokonce ohrozí.

Rozjezd z vedlejší silnice do kopce

Zkušení řidiči považují za největší úskalí zmíněné křižovatky odbočování aut jedoucích po hlavní od Častolovic na vedlejší silnici na Synkov. „Řidič může jet mimo obec devadesátkou, křižovatka pod horizontem je bez odbočovacího pruhu? No nevím, ale i tak mně to přijde jako mizerná stavba. Navíc úhel odbočky je velice ostrý a odkloněný, takže auto, které chce odbočit, musí skoro zastavit,“ kritizuje řešení křižovatky ve tvaru písmene „T“ další řidič, který se přidal k diskusi po středeční nehodě, která se stala v odpoledních hodinách.

Udála se však jinak, než se mnozí domnívali. Nešlo o nedání přednosti v jízdě při výjezdu z vedlejší silnice na hlavní. Vše vysvětlila účastnice nehody, která ji nezavinila. Došlo ke střetu dvou aut jedoucích od Solnice, resp. od Lible. První auto odbočovalo doleva do Synkova a řidička za ním nestihla dobrzdit a zezadu ho nabourala.

Jsou kritičtější místa

„Nemyslím si, že by křižovatka od Synkova byla špatně vyřešená. Na silnicích je mnoho kritičtějších míst. A křižovatek, na nichž se rozjíždí do daleko většího kopce, je v republice spousta,“ říká Václav Jarkovský, majitel rychnovské autoškoly.

Jarkovský má jasné argumenty i k úvahám na téma vytvoření odbočovacího pruhu od Častolovic. „Myslím si, že v tomto úseku není až tak velký provoz, aby se křižovatka musela stavebně upravovat. Když někdo vlétne rychle do zatáčky, která má pravý úhel, tak ho to zákonitě musí vynést. V tomto případě musí rychlost svého vozu jednoznačně přizpůsobit dané situaci. Pokud včas upozorní na změnu směru a až poté začne zpomalovat, neměl by ho zezadu nikdo ohrozit.“