Na co by se měli nově zvolení krajští zastupitelé zaměřit? Místní si myslí, že je na čem zapracovat.

Hodně komunikací v okrese zaznamenalo nemalé změny. Nová silnice je například v Českém Meziříčí. Oprava silnice dlouhé 1,3 kilometru vyšla na 18 milionů korun včetně DPH. Stavba byla z větší části financována z dotace ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Silnice byla již v havarijním stavu. Nový potah byl potřeba hlavně kvůli řepné kampani, tato trasa je ale také jednou z přístupových cest do průmyslové zóny Solnice – Kvasiny.

Hotová je také první část rozsáhlé opravy komunikace mezi Albrechticemi a Borohrádkem. Silnice byla slavnostně otevřena ve středu 5. října. Naplno zde budou moci řidiči projíždět od 17. října. Kraj vyčlenil zhruba 140 milionů korun, které budou směřovat na kobercové úpravy některých dvojek a trojek v kraji. V rychnovském okrese se jedná o pět úseků. Už začala rekonstrukce povrchu mezi Dobruškou a Opočnem. Reakce na ni jsou rozpačité – řidiči mají radost, na druhou stranu si stěžují na dopravní komplikace.

Cesta z Rychnova na Dobrušku byla totiž přes léto martyriem, silnici první třídy opravovalo Ředitelství silnic a dálnic. Semafory tu na šoféry číhaly na třech místech, místy se zde pracuje stále. Lidé si stěžují hlavně na vyfrézované díry, na něž upozorňují značky. Jsou podle nich špatně vidět a také brzdí provoz. „Jezdím často z Rychnova do Opočna. Jen co se trochu uklidnila situace na jedničce, začala oprava mezi Dobruškou a Opočnem. Je to potřeba, ale už mi trochu tečou nervy," prozradil řidič Martin Kovář.

Hlavní tah z Rychnova na Dobrušku podle zdejších obyvatel ale nebyl zrovna palčivým problémem v dopravě, jiná místa by si podle řidičů opravu zasloužila rozhodně více.

Podle místních lidí by se měl kraj zaměřit hlavně na opravu menších silnic, ne pouze na hlavní tahy. Určitě je prý co zlepšovat. „Už se hodně silnic opravilo, většinou se ale jedná o silnice první a druhé třídy, u kterých to mnohdy není ani potřeba. Na menší komunikace pak zpravidla peníze nevyjdou, i když by si opravu zasloužily," shodují se místní obyvatelé.

ZAPADLÉ SILNICE PŘIPOMÍNAJÍ TANKODROM

Stav silnic druhých a třetích tříd trápí nejvíce obyvatele odlehlejších koutů okresu. Starostové těchto obcí často od kraje slýchávají, že na „jejich" silnice nezbývají prostředky a že nejsou tolik využívané jako jiné.

Taková situace, která rozčiluje místní obyvatele a trápí i starostu, panuje například v okolí Liberka. Zde jsou v nejhorším stavu silnice III/318 16 a III/318 14 – tedy úsek mezi Skuhrovem a Deštným v okolí Hlásky a úsek od Kačerova směrem na Habrovou.

ROZVOJ PRŮMYSLU 
ZVÝŠÍ PROVOZ

Kvasinská Škoda Auto jede naplno a s tím je spojen i vyšší provoz. Kraj bude proto zasahovat do některých stavebních akcí, které se týkají dopravní infrastruktury v souvislosti s průmyslovou zónou.

Svého obchvatu se dočká například Domašín u Černíkovic. Jedná se o krajskou silnici II/321, která směřuje ze Solnice jižně na Častolovice. „V případě obchvatu Domašína se jedná o silnici v majetku Královéhradeckého kraje, délka obchvatu by měla být necelé dva kilometry a celkové náklady akce se odhadují asi na 135 milionů korun," prozradila tisková mluvčí kraje Martina Götzová.

Kraj připravuje i další akci – obchvat Solnice. Zde se jedná o státní silnici, kraj však připraví vše potřebné. Královéhradecký kraj bude stavbu připravovat až do fáze vydaného pravomocného stavebního povolení. Výběrové řízení na zhotovitele a realizaci už pak zajistí Ředitelství silnic a dálnic ČR," prozradila Martina Götzová, tisková mluvčí kraje.

O obchvat usiluje také například město Rychnov nad Kněžnou nebo Opočno. (star)

Zdravotnictví: Osvědčilo se sloučení nemocnic?

Rychnovsko - Na Rychnovsku došlo ve zdravotnictví v posledních letech k velké změně. 
 Neberte nám další nemocnici, žádali obyvatelé okresu Královéhradecký kraj v roce 2013.

Řešilo se slučování rychnovského špitálu s tím náchodským. A to vyvolávalo strach z postupného uzavírání oddělení a kompletního zrušení nemocnice. Všichni měli v paměti zrušení opočenské nemocnice, ke kterému došlo před několika lety.

Fúze se nakonec uskutečnila, a to i přes odpor starostů jak Rychnova, tak okolních obcí. Požadovali pravidelný přístup k informacím a zachování nemocnice. Tvrdili, že se z ní stane podřadné zařízení. Kraj oponoval, že špitál zachová stůj co stůj a že příměr k opočenské nemocnici není namístě.
Podle kraje bylo sloučení naopak jedinou možností, jak nemocnici zachránit.

Postupně by mělo docházet ke slučování všech nemocnic. K tomu ale zatím nedošlo.

Rychnovská nemocnice bojuje s nedostatkem personálu. Špitál se nepotýká jen s nedostatkem sester, ale také lékařů. „Ten panuje například na oddělení ARO nebo na dětském," popsala již dříve situaci Deníku mluvčí nemocnice Hana Voborníková.

Problém i tady prý dílem tkví v pracovní neschopnosti. Situace podle mluvčí není kritická a celkové uzavření některého z oddělení zatím nehrozí.
Problém je způsoben odchodem některých zdravotníků za lepšími podmínkami do zahraničí. Některá zařízení proto shánějí zaměstnance i za hranicemi státu – například na Slovensku. Zlepšení situace brání nízké platové ohodnocení – v porovnání s některými státy Evropské unie – ale také fakt, že mnoho zdravotníků stárne a bude odcházet do důchodu.

V současné době má 21 procent lékařů více než 60 let, 24 procent je v rozmezí mezi 50 až 59 lety. Problémy však nejsou jen v nemocnicích.
Známý je například nedostatek zubních lékařů. Mnoho těch, kteří ordinují v okrese, již nové pacienty nepřijímá a často pak pouze „kus za kus". Na přihlášení k některým zubním lékařům existují dokonce čekací listiny a běžná je potom dlouhá čekací doba na objednání.

Zubaři v poslední době musí odmítat i obyvatele cizí národnosti, kteří tu bydlí a pracují v kvasinské automobilce.

Školství: Největších změn se dočkala rychnovská průmyslovka

Rychnovsko – Jak pomohl kraj regionu v oblasti školství v posledních čtyřech letech? Královéhradecký kraj investoval do oprav škol v okrese. Jedna z nejvýznamnějších rekonstrukcí, kterou kraj podpořil, se týká Střední průmyslové školy v Rychnově nad Kněžnou.

Rekonstrukce Vyšší odborné školy a Střední průmyslové školy v Rychnově je rozdělena na dvě části, o prázdninách probíhala první z nich. Jedná se o vůbec největší letošní investici v oblasti školství, která má přesah i do dalších let. S rekonstrukcí se počítá v rámci rozšiřování průmyslové zóny Solnice – Kvasiny.

Celkové náklady na rekonstrukci obou areálů se odhadují dohromady kolem 140 milionů korun. Modernizace se dočkají hned dva areály, a to U Stadionu i Na Jamách. Jenom první etapa vyjde na 80 milionů korun.