Mnozí z nich si totiž neuvědomovali rozdíly čerstvého a dopékaného pečiva a ani neměli možnost tuto skutečnost zjistit. To se nyní změnilo a nové nařízení bude v terénu vedle jiných náležitostí  kontrolovat Státní zemědělská a potravinářská inspekce.

Podle našich zjištění by na  Rychnovsku neměla na větší problémy narazit. Většina malých obchodníků totiž odebírá pouze čerstvé pečivo a ti ostatní jsou na změnu připraveni. „V našich obchodech prodáváme i pečivo, které se dopéká na místě, ale to bylo našim zákazníkům známo již dříve. Nové značení tak pro nás nepředstavovalo žádný problém a všechny takové potraviny, které míří na pulty, jsou řádně označeny," potvrdil Jan Krmaš, provozní vedoucí sítě maloobchodů na Rychnovsku.

Podle potravinářské inspekce je ale na nějaké závěry ještě brzy. „Povinnost platí teprve několik dnů a na vyhodnocení jejího dodržování zatím nebyl čas. Žádné mimořádné kontroly kvůli novému označování nechystáme. Návštěvy inspektorů jsou plánovány dlouho dopředu a nyní jim k ostatní agendě přibude ještě správné značení pečiva," uvedl Pavel Kopřiva, tiskový mluvčí Státní zemědělské a potravinářské inspekce.

Ani další oslovení prodejci působící na Rychnovsku se ale problémů neobávají.

Prodejci musí od středy uvést, které pečivo je čerstvě upečené a které bylo při výrobě zmrazené.

Mluvčí obchodních řetězců prodávajících dopečené mražené polotovary popírají, že by jim nová povinnost způsobila jakékoliv komplikace.

„Pečivo jsme podobně značili už dříve, takže pro nás šlo do jisté míry pouze o provozní úpravu informace. Veškeré výrobky dopékané na filiálkách mají nyní na cenovce poznámku „vyrobeno ze zmrazeného polotovaru" a sladké pečivo, které je na prodejnu dovezeno ve zmraženém stavu, má poznámku „rozmrazeno"," uvedla Gabriela Bechyňská, mediální zástupce společnosti Billa.

Podobná reakce přišla ze strany dalšího řetězce působícího na Rychnovsku. „Žádné problémy jsme nezaznamenali, neboť jsme se na nové legislativní změny v označování pečiva připravovali několik týdnů předem a ještě před samotnou účinností vyhlášky jsme změnili značení na všech našich prodejnách tak, aby byla plně v souladu s novou vyhláškou," řekla Lucie Borovičková, tisková mluvčí společnosti Lidl.

Tato tvrzení jsme prověřili přímo v terénu a v prodejnách obou kontaktovaných řetězců bylo skutečně dopékané pečivo označeno popiskou.

Podněty od spotřebitelů ale kontroloři získávají již nyní. „V rámci celé republiky jsme zaznamenali asi dvanáct oznámení. Část z nich upozorňuje na úplnou absenci povinného označení, zbytek spotřebitelů si stěžuje na nedostatečnou velikost písma," dodal Pavel Kopřiva, tiskový mluvčí Státní zemědělské a potravinářské inspekce.

Zároveň poznamenal, že jde pouze o podněty, které budou muset být kontroly ještě prověřeny. Teprve pak se dá hovořit o udělení nějaké sankce. Ta v tomto případě může dosahovat až tří milionů.

Jak je to 
s kvalitou pečiva

Pečivo, které vznikne dopékáním zmrazených polotovarů má oproti tomu skutečně čerstvému hned dvě nevýhody:

1. Vzhledem k tomu, že dopékané pečivo musí být schopné absolvovat celou proceduru, která se skládá z několika fází, obsahují takovéto výrobky více „éček" neboli konzervantů.

Konzervanty obsahuje rovněž čerstvé pečivo, ovšem v menší míře.

2. Čerstvé pečivo si oproti tomu dopékanému déle udržuje své vlastnosti. Těmi jsou:
-     chuť
-    schopnost odolat plísním
-     křupavost

V současnosti se v obchodních řetězcích dopéká až jedna čtvrtina prodávaného pečiva.

Za nesprávné nebo chybějící označení dopékaného pečiva hrozí od 1. srpna prodejcům až třímilionová pokuta.

ANKETU k tématu najdete ZDE