Obyvatelům Kostelce, který je díky poloze na silnici první třídy číslo 11 silně zatížen tranzitní dopravou, se snad konečně trochu uleví.

Nebude to sice hned, ale na dílčím zlepšení se již pracuje. V současnosti se totiž provádějí přípravné práce na plánovaném vzniku nové komunikace, která má odvést část kamionové dopravy mimo obydlené části města.

Na místě stávající úzké cesty, která se vine pod areálem bývalých kasáren, má vzniknout silnice druhé třídy.

„Ta bude využívána zejména k dopravní obslužnosti areálu firmy TTV Hlaváček. Tuto investici si zajišťuje Královéhradecký kraj,“ uvedl Jiří Bartoš, starosta Kostelce nad Orlicí.

Zmiňovaná společnost sídlí v komplexu nacházejícím se na jihovýchodním okraji města, mezi tokem Divoké Orlice a železniční tratí. Navzdory poloze na periferii je přístup do něj komplikovaný a vyžaduje si průjezd centrálními částmi města.

Nákladní vozy tak musejí zajet až na kruhový objezd a posléze se vydat téměř zpátečním směrem ulicemi U Váhy a Mánesova, která je skoro rovnoběžná s trasou příjezdu.

„S největší pravděpodobností by se přeložky ulic Mánesova a U Váhy realizovaly až po zprovoznění nové komunikace.“
Tomáš Dolek, správce majetku města

Cestou do areálu, který přitom leží jen kousek od začátku zástavby, míjejí například starý zámek, domov mládeže nebo areál mateřské školy. A nepočítaje řadu obytných domů.

Zejména ulice Mánesova je přitom ve špatném technickém stavu. Město proto plánuje provedení přeložky zmiňovaných dvou ulic.

„S největší pravděpodobností by se přeložky ulic Mánesova a U Váhy realizovaly až po zprovoznění nové komunikace. Jejich technický stav totiž úzce souvisí s provozem kamionové dopravy,“ uvedl Tomáš Dolek, správce majetku města Kostelec nad Orlicí.

Nová silnice se rozhodně nepostaví kvůli jedinému uživateli. V místě jejího ukončení je v současnosti hlavně společnost TTV, ale v sousedství se plánuje vznik nové průmyslové zóny.

Vytvoření přístupové komunikace, která odkloní nákladní dopravní obsluhu z obydlených částí města, je tak v budoucnu nezbytná. Cestu budou využívat i obyvatelé nedaleké Suché Rybné a několika osamocených sídel ležících v těsném sousedství řeky Orlice.

Termín zahájení stavebních prací ještě není zcela jistý. Je sice plánován na rok 2013, ale vše se může odložit. Stavbu, která by měla vyjít až na 50 milionů, bude financovat Královéhradecký kraj.

Po zprovoznění se na ni budou řidiči napojovat už na začátku zástavby, kde vzniknou na příjezdu z obou směrů odbočovací pruhy.

Stavba je zatím projektována v délce bezmála osmi set metrů, takže její ukončení by mělo být až před areálem TTV Hlaváček za železničním přejezdem. Je však možné, že ve výsledku bude o něco kratší.

Společnost, jejíž areál se na konci plánované komunikaci nalézá, tento záměr přirozeně vítá. „Bude to mít pozitivní dopad ve více směrech. Jednak to znamená časovou úsporu a menší opotřebení techniky než to, ke kterému dochází na současném příjezdu. Hlavní plus ale vidím v bezpečnosti. Omezí se totiž průjezd sídlištěm U Váhy, kde se pohybuje velké množství lidí a především dětí,“ vyzdvihl Ivan Růžička, provozní ředitel TTV Hlaváček.

„Hlavní plus plánovaného odklonění dopravy vidím v bezpečnosti. Omezí se totiž průjezd sídlištěm U Váhy, kde se pohybuje velké množství lidí a především dětí.“
Ivan Růžička, provozní ředitel TTV

Ve zprovoznění v příštím roce ale ředitel příliš nevěří, protože některé indicie prý ukazují až na roky následující. Na plánovanou investici společnost, která se velkou měrou podílí na opotřebení povrchů ve městě, doplácet nebude. Podle slov provozního ředitele ale v posledních letech městu několikrát finančně přispívala.

I po své realizaci bude toto zlepšení dopravní situace jen dílčím krokem. Mnohem podstatnější pro životní prostředí ve městě by bylo vybudování potřebného městského obchvatu. To je ale i podle vyjádření starosty běh na dlouhou trať. Obzvláště za současné ekonomické situace.