Může za to déšť s teplotou kolem nuly. V Orlických horách byl proto v pátek ráno vyhlášen kalamitní stav, a to na silnicích nižších tříd. V průběhu dne však docházelo ke zlepšení, ve 13 hodin silničáři kalamitu odvolali.
Několik uzavírek
Silničáři byli nuceni uzavřít některé úseky silnic, dotklo se to především právě hor. Situace se však průběžně mění. „Z hlavních silnic do hor jsou uzavřeny 285, 309 a 298, tedy cesty na Domašín, Olešnici a Deštné, a samozřejmě také okolní cesty. Tam zatím nejsme schopni se s technikou dostat,“ informoval v pátek dopoledne Petr Zima, náměstek Správy a údržby silnic Královéhradeckého kraje s tím, že neprůjezdné zůstanou až do odvolání.
Kolem včerejšího poledne už se řidičům dýchalo alespoň o něco lépe. Vzestup teplot způsobil na frekventovanějších vozovkách tání a během provozu se zmrzlá hmota rozjezdila. Údržbáři měli rozhodně napilno. „Vše záleží na vývoji situace, ale předpokládáme zlepšení. V hůře dostupných místech je třeba nejprve povrch zdrsnit inertním materiálem, poté může přijít na řadu chemický posyp,“ líčil tou dobou Zima. Ostatní komunikace byly za předpokladu maximální opatrnosti sjízdné.
Podle rychnovské policejní mluvčí Aleny Kacálkové byly včera ráno uzavřeny také komunikace III. třídy 3102 mezi Sněžným a Polomem a 3204 mezi Houdkovicemi a Voděrady. Důvodem byly povětrnostní podmínky, které tvořily sněhové jazyky, ve druhém případě cestu zneprůjezdnilo zapadnutí sypače a autobusu. „Policie žádá řidiče, aby nyní všechny cesty do Orlických hor, pokud nejsou nezbytně nutné, odložili,“ vyzývala policejní mluvčí Kacálková.
Zlepšení situace
Bylo možné se přesvědčit, že v průběhu dne se drama na silnicích zmírňovalo. Vůz Deníku vyrazil na dvě ze tří ráno avizovaných silnic. Problémy byly jen v některých úsecích, jinde se s patřičnou obezřetností projet dalo. Konkrétní zkušební trasa vedla z Dobrušky po silnici 285 přes Ohnišov do Olešnice a zpět přes Sedloňov a Bačetín po 309 znovu do Dobrušky. Pozor bylo nutné dát především v lesních úsecích, kde se ledovka ještě vyskytovala. Asi nejhorší byla na zmíněné trase situace na kopci u sjezdovky v Olešnici, kde řidiči ještě před polednem museli jet krokem a protijedoucí vozidla si navzájem raději podle možností dávala přednost.
Na některých místech ovšem tak či onak bylo patrné, že sjízdnost silnic byla od čtvrtečního večera velmi obtížná. Nebyl totiž vůbec problém potkávat zcela osamocené vozy, některé z nich byly zapadlé mimo vozovku. Šoféři si je tak mohli vyzvednout v tom lepším případě až o několik hodin později.
Nesnáze dopravců
Se zlou se během pátečního rána potýkala nejen osobní vozidla, ale pochopitelně také kamiony a autobusy. Řada lidí tak měla problém se dostat do práce nebo do školy. „To je velice pravděpodobné,“ přiznal například vedoucí dopravy Jiří Vymětal ze společnosti Audis Bus, že i regionální autobusový dopravce se už ve čtvrtek večer, ale především v pátek ráno potýkal s problémy. „Když všude padne led, tak to nefunguje. Složitější to bylo ráno, kdy byl potvrzený kalamitní stav. Jsem v kontaktu se správou silnic a nic ještě nebylo zrušeno, přestože situace je skoro normální. Už jen některé úseky jsou nesjízdné. Na hlavních tazích je to téměř v pořádku, horší jsou silnice nižších tříd,“ informoval Vymětal o vývoji sjízdnosti včera zhruba o půl druhé odpoledne.
Vedoucí dopravy potvrdil, že do nejhorší situace se vozy Audis Busu dostaly mezi šestou a sedmou hodinou ranní. Lično, Voděrady, Houdkovice, Ježkovice, Vyhnánov, směr na Zdobnici, cesty z Rychnova na Peklo či z Dobrušky na Litohrady – to byly podle Vymětala jen některé lokality, ve kterých se autobusy společnosti dostávaly do nesnází. Nejhorší to měli řidiči, kteří v těchto místech na silnicích nižších tříd zahajovali provoz.
Asi nejen všichni dopravci v regionu by si přáli, aby se situace co nejdříve znovu stabilizovala, proto s napětím vyhlížejí víkendové počasí, které by je mohlo uspokojit. „Bylo by to jedině dobře. Autobusů nám o víkendu jezdí méně, takže by se to mohlo zvládnout. Ale kdyby znovu začalo pršet a přimrzlo to, asi bychom opět některá místa na silnicích nižších tříd museli vynechat nebo objet,“ doplnil Jiří Vymětal.