Internetové nákupy mají určitě své výhody, ale hrozí tu i jistá nebezpečí. Hlavním kladem je, že spotřebitel nemusí nikam chodit.

Gerta Mazalová, Sdružení obrany spotřebitelů

Na co by se měl spotřebitel při nakupování zaměřit?
Nejvíce důležité je, aby si zjistil vše o případném prodejci. Například jak dlouho již působí na trhu. Zda je vůbec zapsán v obchodním rejstříku. V tomto případě jsou hodně důležité také reference, ať už ty, které najdete na internetu, nebo od známých, kteří už s nákupem v této firmě mají zkušenosti.

Jak by takový správný nákup měl vypadat?V prvním případě by si měl každý pořádně pročíst obchodní podmínky dané firmy, aby se  předešlo zbytečným komplikacím. Ty by měla mít každá firma na svých webových stránkách.
Důležité také je objednávat zboží včas, teď před Vánoci je dodací lhůta delší a s tím je třeba počítat. Zákazník by si měl také zjistit, jestli je výrobek momentálně dostupný.

Co dělat, když přijde zboží poškozené nebo nepřijde vůbec?Každý spotřebitel má 30 dnů na to, aby zboží vrátil. Pozor. Jsou tu ale i výjimky. Například počítačové hry, programy, erotické pomůcky, ale například také alkohol testery. Toto zboží se už nedá vrátit, pokud porušíte jeho obal. Pokud dojde k tomu, že zboží nepřijde vůbec a zákazník za ně zaplatil finance, dá se tomu předejít tím, že nebudete platit předem. Pokud se ale tak stane, do 14 dnů máte nárok na odstoupení od smlouvy. Někdy se ale tyto spory bohužel musí řešit i soudně.

Setkáváte se s takovými případy často?Chodí k nám mnoho lidí, kteří mají problém s tímto prodejem. Snažíme se jim pomoci, mnohdy ale zjistíme, že si třeba pořádně nepřečetli obchodní podmínky. Naším záměrem je problém vyřešit mimosoudně, ne vždy to ale jde. Výhodou je, že máme osobní poradny po celé republice. Ne vždy se dá totiž problém vyřešit pouze elektronicky.

Nikdy ale nemá jistotu, že požadované zboží opravdu přijde.
Právě to se stalo ženě z Týniště nad Orlicí, která si objednala notebook za 6500 korun.

Požadovanou částku žena ihned zaplatila, ale i po několika dnech čekání jí nic nedošlo. „Policisté v tuto chvíli případ prošetřují.

Poškozená dokonce zjistila, že dříve funkční webové stránky e-shopu, ze kterého si zboží objednala, náhle záhadně zmizely," doplnila policejní mluvčí Alena Kacálková.
Vánoce jsou už za dveřmi, a tak těchto nákupů neustále přibývá. Je však potřeba dát si na spoustu věcí pozor.

„Doporučuji hlavně neplatit předem, ale až při dodání na dobírku. Budete mít alespoň jistotu, že o peníze nepřijdete. Důležité také je, zjistit si o prodejci reference jiných uživatelů, zda je zapsán v obchodním rejstříku," nabádá uživatele vedoucí Občanské poradny v Rychnově nad Kněžnou Jana Suchá.
Ale ani platba dobírkou vám nezajistí, že zboží dojde v takovém stavu, v jakém má.

„Objednala jsem si přes internet s pomocí vnučky lampu. Vyhovovalo mi, že nemusím nikam do obchodu. Balíček dorazil a já zaplatila až při převzetí. Bohužel po rozbalení nebylo zboží kompletní a chyběly některé díly. Velmi dlouho nám pak trvalo, než jsme se s prodejcem dohodli na náhradě. Nechtěl nám reklamaci uznat a tvrdil, že to není možné," vypráví svou zkušenost pětašedesátiletá Marie Heregová.
Nakupování dárků přes internet má své výhody i nevýhody. „Výhodné je třeba to, že můžete zboží porovnávat s jiným a nemusíte se zvednout od stolu.

Ale hlavním záporem je anonymní prodejce, uživatel o něm totiž nic neví. A to je třeba si zjistit například z referencí známých, kteří už u něho nakupovali.

Aby nedošlo k tomu, že zaplatíte, žádné zboží nepřijde a prodejce na vaše výzvy nereaguje," vysvětluje předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů Gerta Mazalová.
Vyvíjet aktivitu
Jak podotýkají i v Občanské poradně, pokud se kupujícímu zdá, že zboží dlouho nejde, není dobré jen tak čekat. Ale skutečně začít něco dělat, když nepřijde potvrzení objednávky, už to samo o sobě něco naznačuje. V takovéto chvíli se může hned odstoupit od smlouvy.
„Teď jsem založili novou značku Garance ochrany spotřebitelů, kam se nám přihlašují obchodníci a s nimi pak spolupracujeme. Každý kupující si zde může ověřit toho svého. Zatím se to teprve rozjíždí, ale podnikatelé o to mají zájem, je to taková značka jejich kvality," prozrazuje Gerta Mazalová.
Mnoho návštěvníků webových stránek většinou upoutá sleva. Je třeba si ale uvědomit, že zas až taková výhra to nebude. Jedná se pouze o reklamní tah. A určitě by před cenou měla být na prvním místě ověřenost prodejce.
Nová práva
Od nového roku přichází také nový občanský zákoník.
„Bohužel není příliš jasný, právník se v něm vyzná. Ale pouhý spotřebitel se v něm bude těžko orientovat," podotýká Gerta Mazalová ze Sdružení obrany spotřebitelů.
To ale není jediným mínusem zákoníku. Dříve se během  prvních šesti měsíců, kdy zboží dorazilo domů, mohlo vrátit a místo opravy požadovat výměnu.

Od nového roku to ale již nebude možné. Pokud zboží půjde opravit, nové za něj nedostanete.
Výhodou ale například je, že dříve, když byla záruka na více let.

Výhodou ale například je, že dříve, když byla záruka na více let.

Třeba pět let na pračku, platila pak pouze jen na některé její části. Teď už se bude muset záruka vztahovat na celý výrobek.
„Podle obecných podmínek můžete odstoupit od smlouvy do 14 dnů. V novém zákoníku je ale znění, že pokud vás o tom prodejce řádně  neinformuje, prodlužuje se tato smlouva o rok. Takže dejme tomu, že prodejce nebude mít tuto informaci nikde uvedenou, budete mít čas na odstoupení rok a čtrnáct dní," dodává Jana Suchá z rychnovské Občanské poradny.
Při jakémkoliv nákupu, který budete realizovat přes internet, je opravdu třeba neztrácet ostražitost.

V žádném případě by se neměl dávat důraz pouze na cenu.

Ale je důležité zjistit si o prodejci vše, co je možné, a pak mu teprve svěřit svou důvěru. Nedá se pouze spoléhat na to, že ten, u kterého nakupujete,  bude slušný.

Na co si dát při nakupování 
přes internet především pozor- nákup u ověřené firmy, zda je v obchodním rejstříku
- zjistit reference
- platit raději až po předání, ne převodem
- číst pořádně obchodní podmínky
- nenechat se zmást přílišnou slevou
- zjistit, zda je vůbec zboží dostupné