VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hyperaktivita? Občas jenom mírná výchova

Rychnovsko – Nedávají pozor, ruší hodinu a mají problém s posloucháním. To je jen několik z průvodních znaků hyperaktivity (ADHD), která s žáky do lavic usedá čím dál častěji. „Takových dětí přibývá. Je to tím, že se o nich více ví a učitelé i rodiče si takového chování všímají častěji," prozrazuje Radka Polívková, ředitelka Základní školy Masarykova v Rychnově nad Kněžnou.

19.11.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto. Foto: Deník

ADHD  – porucha koncentrace pozornosti spojená s hyperaktivitou a impulzivitou. LMD – lehká mozková dysfunkce, dříve používaný termín pro ADHD.
Tato porucha se projevuje již od raného dětství, nejvíce však ve školním věku, kdy postihuje 3–7 % dětí. Ve 40-50 % případů přetrvává do dospělosti a vyskytuje se u 4-5 % dospělých.
Spíše než hyperaktivita se v tomto období objevují pocity vnitřního neklidu, převládá impulzivita a poruchy pozornosti. Na vzniku ADHD se přibližně z 80 % podílí dědičnost.
V ostatních případech ke vzniku přispívá různou měrou problémové těhotenství, prenatální vystavení alkoholu a tabákovému kouři, předčasný porod s výrazně nižší vahou dítěte.

Dřív se  podle jejího názoru tomuto tématu nevěnovala velká pozornost. „Každé dítě s poruchou učení nebo ADHD je jedinečné a je potřeba k němu takto přistupovat," popisuje ředitelka.

S tím souhlasí i psycholog Jan Lašek. „Školy si s těmito dětmi již dávno vědí rady, zde se hodně změnilo k lepšímu a děti nejsou šmahem považovány za lumpy a zlobivce," popisuje.

Odhalit, že se za „zlobením" či za problémy s učením skrývá něco víc, většinou tedy dokáží učitelé. Právě ti vidí, jak se dítě v kolektivu a při vyučování chová.

Podle ředitelky Radky Polívkové je těžké najít hranici, kdy je dítě ještě „jen zlobivé", a kdy už se jedná o ADHD.

„Máme na rodiče jeden požadavek – naučit dítě poslechnout na první, maximálně druhé slovo," popisuje.

Rodiče by podle ní neměli slevovat. „Vím, že mají hodně práce a málo času, ale když tomu věnují dva měsíce, uvidí, jak se situace zlepší," prozrazuje Radka Polívková s tím, že problémy v komunikaci mezi školou a rodiči nejsou časté.

„Pomáhá nám i pedagogicko psychologická poradna. Většina rodičů spolupracuje. Najdou se však i ti, kteří tvrdí, že dítě je ve škole jiné než doma nebo že se jedná o chybu učitele," vypočítává zástupkyně zástupkyně ředitelky ZŠ Masarykova Květa Sedliská.

„Myslím, že je hyperaktivních dětí více kvůli současnému stavu společnosti. Dříve jich tolik nebývalo," podotýká.

Je to podle ní dáno výchovou v rodinách a také tím, že rodiče nemají na své potomky tolik času.

„Děti tráví své volno u počítače. Nemělo by to tak být," pokračuje zástupkyně, podle které pokulhává výchova.

Podle psychologa Jana Laška se někdy rodiče zkouší za diagnózu hyperaktivity „schovat".

„Diagnostika je zde již dosti vyspělá a zavedená a umí oddělit dítě s poruchou od dítěte s poruchou rodičovských výchovných dovedností. Tito rodiče pak vyžadují diagnózu, aby tím omluvili svoji neschopnost," popisuje psycholog.

Ne do všech škol však chodí hyperaktivní děti. „Máme celkem jen 27 žáků na prvním stupni. Za deset let, kdy jsem ředitelkou, k nám hyperaktivní dítě nechodilo," prozradila Ilona Slaninová, ředitelka základní školy v Rybné nad Zdobnicí.

Zkušenosti s přístupem k takovým žákům však má a věří, že  rady by si věděli i místní kantoři.

„Jedno hyperaktivní dítě chodilo k nám do školky. Neodhalili to přímo učitelé, ale s touto diagnózou přišli sami rodiče," uzavírá ředitelka.

Přibývá podle vás hyperaktivních dětí?Před zhruba 40 lety se začal systematicky zabývat problémem dětí s tehdejší diagnózou LDE (lehká dětská encefalopatie) a později LMD (lehká mozková dysfunkce) v našich podmínkách Zdeněk Matějček, nestor dětských psychologů, a s ním celá zainteresovaná skupina dětských psychologů. Bylo provedeno mnoho výzkumů a vypracována diagnostika. Se zjemněním diagnostiky vždy přibude případů.
Všechny zlobivé děti ale přece nejsou hyperaktivní.Dnes se za toto slůvko občas schová i výchovná neschopnost rodičů. Více zlobivé „normální" dítě je obvykle skutečně produktem nefunkční  výchovy.
Liší se přístup k hyperaktivnímu dítěti od přístupu k běžnému žákovi?Výchova dítěte s LMD je velmi specifická, nepoměrně náročnější, než u dítěte zdravého.
Umí už učitelé jednat s takovými žáky?Školy si s těmito dětmi již dávno vědí rady, zde se hodně změnilo k lepšímu a děti nejsou šmahem považovány za lumpy a zlobivce.

Autor: Barbora Zemanová

19.11.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Klára Dostálová

S prezidentem si Dostálová rozumí. Oba chtějí investovat

Ilustrační foto

Častolovická ulice se otevřela autům. S měsíčním zpožděním

Kraj dostal nové léčebné zařízení

Královéhradecký kraj - Nová hyperbarická komora se v pátek v 11 hodin slavnostně otevřela v Rehabilitačním ústavu Hostinné. V Královéhradeckém kraji je pouze jedno léčebné zařízení tohoto typu, a to právě v Hostinném.

Studenti v kraji volili hlavu státu

Královéhradecký kraj - Výsledky studentských prezidentských voleb jsou už známé. Středoškoláci nanečisto volili prezidenta i na středních školách Královéhradeckého kraje.

Dětenický betlém znovu ožívá

Královéhradecko, Dětenice - Příběh dětenického betléma, jehož počátek se datuje do devatenáctého století, ožívá v jednadvacátém století.

Zima, vítr, sníh. Běželo se znovu až do oblak

Východní Čechy, Dolní Morava - Pocitových mínus deset hlásil meteoservis na hřebeni sjezdovek na Dolní Moravě. „Krásné zimní počasí,“ radoval se Ondřej Fejfar, který tu na třetí pokus vyhrál Běh do oblak. Krutý přes tříkilometrový výšlap a zároveň parádní zahájení zimní sezony pod Králickým Sněžníkem.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT