Přestože většina z nich navštěvovala školky, nástup do základní školy pro ně znamená velkou změnu, vstupují do nové sociální role. „Je to úplně jiná pozice než ve školce. Rodiče by jim v prvním roce školy měli dopřát klid a čas, aby si na novou roli a povinnosti zvykli,“ doporučuje psycholožka Pedagogicko–psychologické poradny v Rychnově nad Kněžnou Iva Košťálová. Radí, aby rodiče na novopečené žáky nenavalili hned od počátku spoustu kroužků a dalších mimoškolních aktivit.
Nový systém fungování
I nadané dítě bez problémů by mělo dostat prostor zvyknout si na povinnosti. „Žádný prvňáček nezvládne přípravu do školy sám. Také není nutné, aby hned od první třídy chodil třeba do angličtiny, jak je často zvykem,“ upozorňuje Košťálová. Rovněž doporučuje vytvořit v celé rodině nový systém fungování, ve kterém se přípravě do školy věnuje pravidelný čas. „Děti si tak vytvoří důležitý návyk do budoucna, kdy budou psát úkoly a učit se samy,“ přidává další radu psycholožka. Rodiče by si podle ní také měli uvědomit, že kromě učení naroste prvňáčkům balík starostí o povinnosti jako zamknout byt, převlékat a přezouvat se, nezapomenout tašku, svačinu atd. Pro dospělé jsou to samozřejmosti, ale pro malé děti představují tyto činnosti další zátěž, na kterou dosud nebyly zvyklé. Chce to trpělivost, klid a opustit představu, že dítě musí všechno zvládnout hned.