Skupina sedmi žáků Základní školy Pouchov odjede v pondělí na osm dnů do africké Keni. Navštíví tam čtrnáctiletého chlapce, kterého dlouhodobě podporují ve vzdělávání formou adopce na dálku.

Nápad na neobvyklou cestu za školákem Mwabari Mwadziwem se zrodil před loňskými prázdninami. „Když jsme mu psali dopis, tak děti z legrace řekly: Co kdybychom tam jeli?! Zpočátku se mi to zdálo velmi nereálné, ale pak jsem si řekla, proč ne,“ uvedla učitelka angličtiny na ZŠ Pouchov Eva Humlová.
Netušila, s jakými potížemi se bude při uskutečnění záměru potýkat. Největším problémem podle ní nebylo sehnat zhruba 300 tisíc korun, ale administrativní překážky.

„Podle nového zákona musí zřizovatel, tedy magistrát, schvalovat všechny darovací smlouvy, které škola dostane. Problém byl v tom, že rada zasedá jen jednou za několik týdnů, což nám způsobilo komplikace,“ prohlásila učitelka s tím, že všechny smlouvy se proto nepodařilo schválit. „Nějaké řešení se rýsuje, ale v tuto chvíli chybí na expedici 17 tisíc korun,“ řekla.

Sedmička žáků pouchovské školy, která se na cestu přihlásila a zároveň se na adopci podílela, se v Africe tak poprvé setká se svým kamarádem. Tomu hradí část výdajů na vzdělání. Hradecké děti se rovněž podívají na safari a jeden den stráví ve škole Bwagamoyo Primary School u Mombasy, kam Mwabari Mwadziwe chodí. Dokonce je na místě čeká účast při výuce.

Pro pouchovské školáky i jejich doprovod je zájezd do Keni cestou do neznáma. Ani učitelka a koordinátorka projektu Eva Humlová moc informací o škole nemá. „Vím, že ve třídě je sto dětí,“ sdělila. Pro školáky z Hradce bude setkání s kamarádem, kterého uvidí poprvé, velkým zážitkem. Píšou si sice dopisy, ale nedokážou si představit africkou realitu.

„Bude to zážitek, až si s ním podají ruku, uvidí školu,“ představuje si učitelka angličtiny. O zážitky z Keni se hradecké děti po návratu domů podělí s jinými školami.

Mwabari Mwadziwe se však do Hradce Králové nepodívá. Pozvání k návštěvě nedostane. Odborníci, kteří se adopci na dálku věnují, to totiž nedoporučují. Srovnání reality u nás a v Keni by pro afrického školáka mohlo být při návratu hodně stresující.