Projekt za zhruba 33 milionů, který díky dotaci z Evropské unie chtěla letos radnice uskutečnit, skončí podle všeho neúspěchem. Městu se totiž dosud nepodařilo nalézt společnou řeč s provozovatelem autobusového nádraží, firmou Krkonošská automobilová doprava (KAD).
Moderní zázemí pro cestující i řidiče mělo podle původních plánů vyrůst na zdejším autobusáku během letošního roku. Radnice sice už několik měsíců má připravený projekt a také přislíbenou třicetimilionovou dotaci z Regionálního operačního programu. Celá věc se ale zasekla na vydání stavebního povolení, proti kterému se KAD před časem odvolal. Pokud společnost do konce ledna odvolání nestáhne, dokument nenabyde právní moci a možnost přidělení evropského příspěvku bude ztracena.
Nabídka pronájmu
Vrchlabská firmě kromě technických nedostatků samotného projektu vadí skutečnost, že ten řeší jen samotnou stavbu, nikoli dopravní napojení. Oba objekty terminálu by se sice nacházely na parcelách města, autobusy však musejí přijíždět přes pozemky dopravce. Ty si radnice chtěla na pět let, po dobu trvání studie udržitelnosti, od současného vlastníka pronajmout. „Po pěti letech provozu bychom jim na dvacet pět let dali do nájmu náš pozemek, kde budou stát autobusy, a jeden z objektů terminálu. Po dobu třiceti let by tak místo mělo jednoho nájemce. KAD by z ničeho vytěžil maximum, ale nepřistoupili na to,“ říká špindlerovský místostarosta Petr Kraus.
Smlouvy odmítli
Majitel vrchlabského podniku František Šálek ale tvrdí, že přese všechny technické připomínky chtěla jeho společnost projekt podpořit, jejich právní zástupce však předkládané návrhy nájemních smluv jednoznačně označil za protiprávní. Město totiž záměr pronajmout svůj majetek, tedy pozemky a terminál, dopředu nezveřejnilo na úřední desce v souladu ze zákonem o obcích. „Nebyli schopni připravit smlouvu, která by nebyla právně napadnutelná. Nešlo to zlegalizovat, “ domnívá se Šálek.
Dopravce se obává, že by v budoucnu mohlo dojít ke znehodnocení pozemků společnosti. KAD v centru horského střediska vlastní zhruba tři tisíce metrů čtverečných, příjezdové komunikace terminálu z toho zabírají asi polovinu.
„Z předložených dokladů je zřejmé, že smlouva může být napadena a zpochybněna třetí osobou nebo jednou ze smluvních stran. Na straně Špindlerova Mlýna by mohlo dojít k vrácení dotací, na straně KAD se pak pozemek stane součástí stavby, která bude vydražena,“ vysvětluje Šálek. V takovém případě by podle něj nebyly vymahatelné ani smluvní pokuty. „Terminál ve Špindlerově Mlýně chceme, ale musejí být rovné podmínky,“ dodává majitel vrchlabské společnosti.
Na jaře demolice
Přestože výstavba terminálu letos podle všeho vůbec neodstartuje, stávající objekt na místním autobusovém nádraží bude zbourán. Dosavadní nájemci už dostali výpovědi. „Demolice už je domluvena. Pro město je to ostuda. Když tam nebude, je to lepší,“ tvrdí místostarosta Petr Kraus. Krkonošská automobilová doprava, která část budovy využívá, proto od března počítá s provizorním řešením situace.
Pokud během následujících týdnů nedojde ke zvratu v jednáních, město definitivně přijde o již přiznaný evropský příspěvek. „Hrozně nám na tom záleželo, ustupovali jsme, jak jsme mohli. Nechtěli jsme přijítpropásnout šanci na třicetimilionovou dotaci,“ říká starosta Špindlerova Mlýna Bohumír Zeman.
V rámci projektu autobusového terminálu, jehož několikaměsíční příprava městskou pokladnu stála zhruba tři miliony korun, se počítalo s vybudováním čekárny, občerstvení, sociálního zázemí či nového informačního centra. Výstavba měla začít v létě.