Malý dopravní letoun typu Beechcraft 90, který startoval z hradeckého letiště včera ve 13.36 hodin, se navečer zřítil do pole poblíž letiště Žuljani na Ukrajině.
Na palubě letadla bylo pět pasažérů, všichni české státní příslušnosti. Nikdo nepřežil. Informaci potvrdil také Jan Paďourek, první tajemník českého velvyslance v Kyjevě.
Podle pracovníka letiště, který nechce být jmenován, bylo letadlo k vidění na ploše už v pátek odpoledne. „Jednalo se o letoun pro dva piloty a pět cestujících. Většinou však nelétá plně obsazené,“ poznamenal. Ředitel leteckého provozu Delta System–Air Daniel Tuček doplnil, že nešlo o letadlo z Hradce Králové. „Byl to soukromý let pro vlastní potřebu z Karlových Varů, a to pod německým označením. V Hradci Králové měl pouze mezipřistání a došlo také k odbavení osob. Rozhodně to nebyl náš stroj,“ řekl.
Na palubě letadla byli pravděpodobně lidé ze společnosti Minib, jež má na Ukrajině své zastoupení. Mohlo by se jednat o ředitele společnosti a jeho manželku.
Královéhradecké letiště nemá pravidelný letecký provoz, a proto je v době, kdy odtud neodlétají letadla, uzavřeno. Seznam pasažérů existuje, avšak zůstal uzamčen v řídicí věži letiště, která končí svůj provoz se západem slunce.
Soukromé letadlo Beechcraft 90 české společnosti MINIB včera odpoledne v 15:08 havarovalo při přistávacím manévru na letišti Žuljany u ukrajinského Kyjeva.
„Explodovalo. Celá věc se šetří, nic přesnějšího ještě není známo,“ řekla Deníku pracovnice dispečinku letiště Žuljany v Kyjevě.
Úřady potvrdily, že posádku letadla tvořili občané České republiky.
„Šlo o pětici Čechů. Podle informací, které máme, to byli zaměstnanci společnosti MINIB. Byli to dvě ženy a jeden muž,“ řekla Deníku Simona Paďourková z českého konzulátu v Kyjevě.
Podle informací Deníku seděl v letadle majitel společnosti MINIB Miloš Novák a jeho žena Zuzana. Letadlo nejspíše pilotoval Miroslav Jägger, jednatel karlovarské společnosti Fun Air, která na tamním letišti provozuje aerotaxi. Do letadla podle všeho usedl také zkušený pilot a instruktor Petr Toužimský, který má nalétáno už 22 000 hodin.
„Jsem v šoku. Posádku jsem znal, pořád tomu nemohu uvěřit,“ tvrdí karlovarský podnikatel Karel Holoubek, který sám vlastní sportovní letoun.
Letadlo se u Kyjeva zřítilo do pole nedaleko obytného sídliště a blízko mostu, který ale nepoškodilo. Při pádu stroj zničil stavbu na poli, ve které mohli být lidé.
Letadlo startovalo z Karlových Varů a v Hradci Králové absolvovalo jen mezipřistání a odbavení pasažérů, v 13:36 pokračovalo. „Byl to soukromý let pro vlastní potřebu z Karlových Varů, a to pod německým označením,“ potvrdil ředitel leteckého provozu Delta System-Air v Hradci Králové Daniel Tuček.
Vyšetřování příčin nehody bude komplikovat skutečnost, že malý letoun typu Beechcraft nemá černou skříňku s informacemi o průběhu letu.
„Toto letadlo létá v kategorii, kde černá skříňka není požadována. To, zda v letadle je či není černá skříňka, se rozděluje podle počtu cestujících a podle toho, jak je letadlo těžké,“ řekl Deníku pilot Martin Hejra, který dlouhodobě létá s tímto typem letadla.
Příčinu nehody mohou zjistit ukrajinští inspektoři ze záznamu komunikace pilotů s řídící věží.
„Tam uvidí, jak letadlo manévrovalo. Dá se to částečně poznat také z trosek, například kdy se zastavil rychloměr či výškoměr, ale musí tam tyto součástky najít,“ sdělil Hejra.
České úřady se včera k tragédii odmítly vyjádřit. „Tuto věc nemůžeme komentovat, protože poskytujeme služby jenom na území našeho vzdušného prostoru. Detailní informace může podat jen provozovatel letadla či ukrajinské řízení letového provozu,“ řekl Deníku mluvčí Řízení letového provozu Richard Klíma.

Zřícené letadlo je jedno z nejbezpečnějších, tvrdí expert

Je to jedno z nejbezpečnějších letadel na světě. Přesně tak hodnotí pilot Martin Hejra malý letoun Beechcraft, který se z dosud nezjištěných příčin v neděli zřítil nedaleko kyjevského letiště Žuljany. Na jeho palubě zahynulo pět Čechů.

Nakolik je letadlo typu Beechcraft bezpečné?

Jde o velice spolehlivý letoun a existuje několik tisíc kusů po celém světě. Vyrábí se desítky let v různých modifikacích a patří mezi nejspolehlivější stroje na světě, používá se po celé zeměkouli v Africe, Evropě či Asii. Na tom letadle, které znám téměř dokonale, momentálně nevím, co by se muselo stát, aby to letadlo mělo technickou závadu.

Jaké je nejčastější použití tohoto letadla?


Vyrábí se několik modelových typů, tento stroj byl pouze pro šest cestujících. Větší modifikace se vyrábějí pro devět nebo deset cestujících. Toto letadlo není běžně používáno aeroliniemi na pravidelnou dopravu, vždycky se používá pro charterové lety. U nás si jej nejčastěji objednávají skupiny podnikatelů či bohatší rodiny pro výlety například do Alp. Jde o soukromé provozy. To letadlo má levný provoz, je jednoduché na údržbu a má levný servis. Je to jako když si koupíte auto, které vám servisují na celém světě.

Letadlo podle svědků před přistáním vybouchlo, o jaké závadě by to svědčilo?

Tomu nevěřím, letadlo nemá čím by vybouchlo. Nevěřím ani , že by mohlo jít o bombu. To spíš někdo z ukrajinských dělníků, kteří pracovali u letiště viděl spadnout letadlo na zem a teď tvrdí, že vybouchlo. Když amatér hodnotí pád letadla v dálce na vzdálenost jednoho kilometru, připadá mu, že to vybouchlo. Při nárazu na zem mohlo začít hořet, ale to jsou spíše dohady.

Jakou roli mohla sehrát například zanedbaná údržba?


Letadla, která se normálně využívají pro obchodně leteckou dopravu mají daleko přísnější režim na kontroly. U letadel pro soukromou potřebu, jako bylo toto, je to malinko ochuzené. Některé kontrolní úkony se v tomto případě nedělají.