„Chtěl bych některé z vás poprosit, aby jezdili po své straně - vpravo, a ne v protisměru, zejména, pokud tam něco jede. Když se jedu projet, počítám, že potkám auta v zatáčce na své straně. Ale že budu muset brzdit a uhýbat motorkám, to se bohužel stává čím dál častěji. Buď se zavčas vzpamatujte, nebo motorku raději prodejte.“ „Borce na motorkách v protisměru v zatáčkách potkávám každou chvíli…většinou maj nulovej náklon a koleno dole. Jestli neumíte po své straně, tak se na to fakt vy.....!! Protože jestli mě trefí nějakej motorkář v protisměru, tak mu ještě nakopu, pokud to ovšem přežiju.“ „Jízda v protisměru nemusí mrzet jen vás, ale třebas i rodinku s dětmi, která jede na výlet po své straně…“

To jsou jen některé ohlasy z internetového motorkářského fóra na trend – nejezdit vpravo. Jak jsou frajeřiny na motorce nebezpečné, ví dlouholetý a zkušený motorkář Jaroslav Mach. Spolu s rychnovskou policií nyní obchází střední školy a neformálně si povídá s mladými adepty nebo již vyznavači vášně – jízdy na motorce.

Ubývá kamarádů, přibývá pomníčků

„Začalo nám vadit, jak povážlivě rychle ubývají naši mladí kamarádi a přibývají pomníčky u silnic,“ vysvětluje, proč s přáteli založili neoficiální iniciativu Dolly Bikers a spolu s Policií ČR spolupracují na projektu BENAMO (Bezpečně na motorce) a chodí po školách.

Mezi zásady, jež mladíkům nažhaveným na jízdu opakuje, patří i heslo: „Je lepší ztratit v životě minutu, než život v minutě.“

Myslet i za druhé

„Když jsem začínal, starší kamarádi mi taky radili, ústa jsem si ovšem musel rozbít sám,“ přiznal včera na rychnovské průmyslovce před studenty, mezi nimiž řidiči nejsou výjimkou. Motorkář srovnával, že za jeho mládí byla ale úplně jiná situace na silnicích, menší provoz a mnohem slabší stroje. „Neznám taky nic lepšího, než když si na čopru vepředu opřu nohy a vítr mi čechrá zbytky vlasů, ale opatrnost je vždycky na místě. Dnes vím, že na motorce musím předvídat, myslet dopředu i za druhé,“ vysvětluje. Největší chybou dnešních jezdců je podle něho nedostatek zkušeností. Řidič na motorce musí umět vyhodnotit situaci na silnici úplně jinak než člověk v autě obklopený plechem.

Sbírat zkušenosti

Ideální je, když chlapci začínají kolem 15 let na slabším stroji někde na polní cestě. Vyzkouší si, jak motorka kope v zatáčce, když najedou na výmol apod. „Je to rozumnější než čekat do 18, koupit silný stroj za peníze od táty, na kterém se okamžitě rozbiju, protože jsem na tom v životě neseděl.
Začínat od slabších kubatur, sbírat zkušenosti a postupně si dělat radost silnějším strojem,“ dává Mach lehký návod.

Nejen velká rychlost a nezkušenost je však příčinou nehod. Motorkáře často přehlédnou řidiči aut, neodhadnou jejich rychlost. Proto by měli předvídat i za ně.

- V loňském roce se na Rychnovsku stalo 432 dopravních nehod.
- Zahynulo při nich 9 osob, z toho jeden motorkář.
- 28 osob se zranilo těžce, 173 lehce.

Jaroslav Mach zdůrazňuje, že roli hraje také oblečení. Pokud pod tričko vlétne vosa, může z toho opět být karambol: „Nehoda dopadne úplně jinak ,když spadnete na asfalt v tričku, nebo v kombinéze s chráničem.“

Studenty zaujalo, že jim vykládá zkušený jezdec, který jenom nekáže, ale má pro jejich koníčka pochopení: „Určitě mě zaujalo, že mluvil o předvídavosti a o tom, že bychom měli myslet i za druhé na silnici.“ „Taky mám v oblibě čopry, líbí se mi, že pan přednášející na něm jezdí.“

Nejen skútry, ale i motorky silnějších kubatur jsou u studentů technických oborů jako automechanik, karosář apod. stále oblíbenější, svědčí o tom i fakt, že škola pro ně vybudovala u jedné ze svých budov speciální parkoviště , které se rychle zaplňuje. Zdejším maturantům je 19 let a většinou už jezdí autem. I těm se zase hodí znát chování motorkářů a reakce jejich strojů. Jak potvrdila speciální pedagožka školy Hana Martínková, není nic neobvyklého, že se studentům jejich školy právě v autě přihodí dopravní nehoda.

Motocyklisté by si měli uvědomit, že:

• patří k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu a případný střet s vozidlem nebo s pevnou překážkou končí ve valné většině případů smrtí nebo těžkým zraněním motocyklisty
• podmínkou jízdy na motocyklu je používání přilby, nutností však zůstávají i ostatní prvky pasivní bezpečnosti: vhodné oblečení (pokud možno s reflexními prvky), pevná obuv a rukavice apod.
• i sebelepší výbava není zárukou bezpečného návratu, pokud motocyklista jede riskantně, zejména pokud nepřizpůsobí rychlost své jízdy stavu pozemní komunikace, hustotě provozu a počasí
• motocykl má delší brzdnou dráhu než automobil. Za normálních podmínek s reakční dobou 1 sekunda je zapotřebí k zastavení z 80 km/h cca 58 metrů, při rychlosti 100 km/h je brzdná dráha cca 83 metrů a při 200 km/h 280 metrů
• při jízdě je nutné dbát zvýšené opatrnosti, pokud je na vozovce:
o spadané listí
o olejové skvrny
o tramvajové koleje
o olej, nafta
o dilatační spáry na mostech
o dochází ke změně povrchu vozovky (například asfalt – beton)
o povrch z dlažebních kostek (zejména pokud je povrch vlhký)
o nerovnosti vozovky (výtluky, vyjeté koleje apod.)
o vodorovné dopravní značení přechody pro chodce, pruhy, apod.)
• při jízdě je nutné předvídat – uvědomte si existenci slepých úhlů zpětných zrcátek automobilů, skutečnost, že ostatní motoristé mohou snadno motocyklistu přehlédnout a obvykle nesprávně odhadnou rychlost a reakci motocyklu
• když nevidíte zpětné zrcátko automobilu, jeho řidič Vás nevidí
• při předjíždění je potřeba mít dostatečný boční odstup od automobilů (riziko náhlého vybočení automobilu, otevření dveří při vystupování apod.)
• předjíždění zprava zpravidla řidiči automobilů nečekají
• předjíždění v nepřehledných místech je nebezpečný a zbytečný hazard
• závažnost dopravních nehod motocyklistů (tj. počet usmrcených na 1000 dopravních nehod) je přibližně 6x vyšší než u osobních automobilů
• 75% usmrcených při dopravních nehodách za účasti motocyklů tvoří viníci dopravních nehod – tj. sami motocyklisté
• nejčastějšími příčinami vážných následků dopravních nehod motocyklistů je nepřiměřená rychlost a nesprávný způsob jízdy
• v průměru 10% řidičů motocyklů, kteří zemřeli v důsledku dopravní nehody, nemělo přilbu