Možná se budou dráhy za rok chlubit tím, že opět o nějaké to procento stáhly zpoždění na svých spojích nebo že se dotáhly v přesnosti na „evropskou špičku“.

Tomu se ovšem mnoho cestujících bude nejspíš divit. Totiž ti, kteří se domů nedostanou z práce a ze škol vlakem vůbec, respektive s několikahodinovým zpožděním.
Stalo se to například nedávno v půl páté odpoledne v Rosicích nad Labem u Pardubic na cestě z Hradce Králové na Hlinsko u Chrudimě. Vlak od Hradce měl asi osmiminutové zpoždění, přípoj však na něj nečekal. Lidé jedoucí do Chrudimě si počkali čtvrthodinu na další spoj. Těm, kteří pokračovali do vesnic za Chrudimí, však jel další vlak až za dvě hodiny. Dva nejbližší spoje totiž končily v Chrudimi a třetí byl rychlík, který ve vesnicích nestaví.
„To si snad dráhy dělají z lidí legraci? Já nemůžu při každém zpoždění volat manželce, že přijedu o hodinu později a že pro mě musí zajet autem do Chrasti,“ zlobil se muž z Vrbatova Kostelce.
Dráhy se rozhodly omezit čekací doby právě v době, kdy nad nimi visí od několika krajů hrozba mnohamilionových pokut za zpoždění. Zatímco mnozí nádražáci v tom neoficiálně potvrzují důvod nečekání na zpožděné vlaky, aby se zpoždění nenásobila, vedení ČD souvislost popírá.
„Jen jsme deklarovali pravidla, aby cestující jasně věděli, jaká je daná čekací doba v konkrétním případě. Každá vlaková četa má u sebe mobilní telefon a může komunikovat s výpravčími v přestupních stanicích, kteří mohou daný přípoj pozdržet. Záleží pochopitelně na počtu cestujících, kteří chtějí přestupovat,“ řekl mluvčí drah Radek Joklík.
„Na to si musíte odpovědět sám,“ odpověděl manažer drah v Královéhradeckém kraji Roman Moravčík na otázku, zda vlaky omezily čekání právě pod hrozbou pokut za zpoždění.
Teoreticky jsou pravidla jasná: vlak narvaný cestujícími nebude čekat na zpožděný vlak, odkud přestupuje jeden jediný člověk. Musí jich být více. Anebo se alespoň musí jednat o poslední večerní spoj. Jinak mají lidé, kteří pokračují do menších a vzdálenějších stanic, prostě smůlu.