Nový jízdní řád na železnici vstoupí v platnost v neděli 12. prosince. V celém Královéhradeckém kraji se radikální zásahy do současného stavu dopravy neočekávají, přesto se najdou oblasti, kde případná byť menší změna udělá lidem vrásky na čele.

Vozí také studenty

Takovým případem je plánované zrušení posledního večerního spoje mezi Doudlebami nad Orlicí a Letohradem. Proti tomuto záměru se lidé žijící v okolních dotčených obcích bouří. Jedním z hlavních argumentů je, že zejména ve čtvrtek a v pátek vlak využívají především studenti, zánik spoje by se dotkl i odpolední směny v jedné z kosteleckých firem, nemluvě o tom, že například v okolí Potštejna ho především v létě dosud využívali výletníci, kteří se pozdě vraceli z hospůdek.

„Již dříve jsme měli připomínky k jízdním řádům, tentokrát však zatím žádná ze strany obyvatel na obecní úřad nedorazila. Ale to se ještě může změnit, třeba na zasedání zastupitelstva, nebo až začne nový řád platit,“ nastínila asistentka starosty Potštejna, kterého se nepodařilo zastihnout. Vznikající problematikou se dosud ve větší míře údajně nezabývali ani v Doudlebách.

Dosud vyjíždí osobní vlak, který lze využívat v pracovní dny, ve 21.33 hod. z Týniště nad Orlicí, z Doudleb ve 21.53 a dále pokračuje přes Potštejn a Žamberk do Letohradu s příjezdem 22.27. Přestože některé zastávky jsou na znamení, dokáže obsloužit všechny, což pozdě se vracejícím cestujícím jistě přichází vhod.

Skončí v Doudlebách

Realita, která má začít platit 12. prosince, je mnohem horší. Poslední vlak vyjede z Týniště ve 21.32, do Doudleb dorazí ve 21.53, ovšem tam jeho cesta skončí. Co je platné, že o několik kilometrů dál v pracovních dnech pojede ještě osobní vlak z Litic nad Orlicí do Letohradu. Jedenáctikilometrový úsek právě mezi Doudlebami a Liticemi v inkriminovanou dobu osiří, což se místním příliš nelíbí.

Od pondělí do pátku tedy bude pro lidi žijící mezi Doudlebami a Letohradem poslední možností přímý spěšný vlak z Hradce Králové (odj. 19.05), který bude mít z Doudleb odjezd v 19.51. V sobotu, v neděli a ve státem uznané svátky budou mít cestující využívající služeb Českých drah hodinu k dobru. Ze spoje z Týniště nad Orlicí (odj. 20.32) bude v Doudlebách možné přestoupit na navazující osobní vlak, který dorazí do Letohradu ve 21.32 hodin.

Výzvy proti plánu

To však nic nemění na argumentech, kterými proti zrušení posledního vlaku lidé v okolí Doudleb protestují.

Pro obyvatele jezdící z krajské metropole by to totiž znamenalo nutnost stihnout vlak v 19.05, potažmo ti, cestující z Prahy, by museli hlavní město opouštět již po sedmnácté hodině. O studentech již byla zmínka. „Budete pro ně jezdit do Doudleb? Dostat se do Žamberka přes Ústí nad Orlicí bude znamenat návrat domů až ve 22.45. Vlak je zrušen, aniž by někdo uvažoval o jeho nahrazení autobusem,“ avizují ve vytvořené výzvě iniciátoři protestu hlavní pravděpodobné problémy.

Na internetu se již objevují názory proti zrušení posledního vlaku, ve kterých zainteresovaní nabádají také obyvatele z okolních obcí, aby je šířili dál, výsledkem čehož by údajně mohlo být i dosažení dodatečné změny. Ovšem pokud se letos plánovaný zásah zachová, cestující v dotčené lokalitě ho budou muset akceptovat přinejmenším až do 10. prosince 2011, do kdy bude nový jízdní řád platit.

Chystané novinky na tratích v okrese:

- Nově pojedou přímé spěšné vlaky v relaci Hradec Králové – Letohrad. Z Hradce budou odjíždět v 7.05, 9.05, 13.05, 15.05 a 19.05, z Letohradu v 7.36, 8.37, 13.36, 15.38 a 17.36.
- Zůstává zachován jeden pár přímých rychlíků Letohrad – Hradec Králové – Praha a zpět.
- Na přímých spěšných vlacích budou nasazeny modernizované soupravy složené z motorového vozu řady 854, přípojného vozu 054 a řídícího vozu 954.
- Odpolední spěšné vlaky z Hradce Králové do Letohradu ve 13.05 a 15.05 povezou přímé vozy, které budou z Týniště nad Orlicí pokračovat jako samostatné vlaky do Borohrádku a Chocně.

České dráhy v Královéhradeckém kraji nasadí modernizované soupravy složené z vozů 854, 054 a 954 nebo 814, 014 a 914 (tzv. „Regionova“), což se dotkne i rychnovského okresu:

- trať 020 a 021: Hradec Králové – Letohrad po dvou soupravách 854 + 054 + 954;
- trať 022: Častolovice – Rychnov nad Kněžnou – Solnice jedna souprava 814 + 914;
- trať 026: Týniště nad Orlicí – Náchod – Broumov tři soupravy 854 + 054.