Cestující na týnišťském nádraží v těchto dnech hledají východ. Hlavní je zabedněný, vlevo u pokladen najdou zamčené dveře, musí obejít nádražní areál zprava kolem dopravní kanceláře. Důvod je částečně příznivý. Město začalo opravovat přednádraží, kde vyroste parkoviště, terminál, upravená zóna.
Řešení hlavního problému, kvůli kterému se přestavba děje, však stále zůstává v nedohlednu. Přestavba kolejiště jen tak nevypukne.

Na jaro slibovaly rekonstrukci svého majetku, nádražních budov, také České dráhy. Jejich pracovníci již jsou v určování termínu opatrnější, zaklínají se však letošním rokem. Na opravy ovšem musí získat peníze. Přestavba přednádraží má skončit do srpna. „Vznikne tady kousek pěkně upraveného veřejného prostoru s parkovištěm. Stačit všem autům zřejmě nebude, ale místo jasně vymezí. Také tu vyroste autobusový terminál,“ popisuje místo starosta Jaroslav Matička. Nejpalčivější problém nádraží, nízké perony a nevyhovující kolejiště bez podchodů, zůstane, cestující do vlaků budou zatím dál šplhat. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) jako vlastník kolejiště měla letos pouze rozhodnout o variantě rekonstrukce.

SŽDC měla letos rozhodnout, jestli půjde do nákladnější úpravy celého železničního úseku ve směru na Častolovice, jak v zimě uvedl její mluvčí Pavel Halla. Nyní mluvčí upřesňuje, že teprve začátkem května se rozhodlo, že je možné vzhledem k financím zahájit přípravy na zvýšení kapacity trati Týniště – Častolovice – Solnice.

V nedohlednu

„Náklady se odhadují na 700 milionů korun, věcný rozsah stavby se teprve upřesní. Zahájení předpokládáme na rok 2013, ukončení o rok později,“ uvedl Pavel Halla. Doplnil, že ale zatím není ani jasné, jestli se upřednostní oprava stanice v Týništi nebo navazujícího traťového úseku.

„Vidím to velmi neurčitě. Rekonstrukce nádražních budov by mohla začít ještě letos nebo nejpozději v příštím roce. Ale peronizace je v nedohlednu,“ neskrývá skepsi týnišťský starosta Jaroslav Matička. Dle jeho informací se s ní do roku 2015 zřejmě nezačne.

Po přednádraží by se stavební ruch měl tedy přenést alespoň do nádražních budov a přilehlého prostoru, který patří ČD. Ředitel hradeckého Krajského centra osobní dopravy ČD Roman Moravčík to potvrzuje. Rekonstrukce se dot〜kne budovy s pokladnami, která bezprostředně sousedí s prostorem, jenž nyní přestavuje město.

Budovy letos

Ředitel regionální správy majetku ČD v Hradci Králové Václav Fikr vysvětluje, že vše se pochopitelně odvíjí od dostatku peněz. Cena opravy týnišťské nádražní budovy by se měla pohybovat kolem 30 milionů: „Máme už připravený projekt, děláme pro to maximum.“ Upřesňuje dále, že v současnosti si ČD stanovují priority, kdy a do čeho budou investovat. Podle Fikra k nim letos v kraji nádraží v Týništi n. O. patří. „Chceme navázat na opravy přednádraží, na něž město získalo dotace, abychom stavbu neohrozili,“ uvádí. Projekt také počítá se samostatným budováním podchodu, jelikož je jasné, že stavba neproběhne současně s opravou kolejiště.

Prodat a vydělat

Na podobné akce si však musí dráhy vydělat. „A to především prodejem zbytného majetku. Zisky z těchto prodejů pak zpět investujeme do nádražních budov. Snažíme se podobného majetku zbavit, aby nás zbytečně nezatěžoval a mohli jsme se věnovat tomu, čemu máme, tedy dopravě cestujících,“ tvrdí Václav Fikr.

Zároveň je přesvědčen, že rekonstrukce přinese efektivnější hospodaření. Změní se vzhled celého nádraží, vzniknou dvě samostatně stojící budovy, zmenší se prostor, který se musí vytápět, uvolní se i komerční prostory, aby si budova na sebe částečně vydělávala. „Přiznejme si ale, že i velká nádraží, jako například v Hradci Králové, s tím mají problémy,“ sděluje zkušenost Fikr. Ani on nechce o konečném termínu zahájení stavby spekulovat: „Nemůžu říct, že za dva měsíce začneme stavět, je to možné, ale může to být taky v listopadu.“