Jednání o jedné z největších plánovaných dopravních staveb nejbližšího období – obchvatu Opočna – zatím pokračují, a to také za přítomnosti zástupců iniciativy, která se snaží vymoci lepší podmínky pro některé obyvatele města.

Iniciativa Obchvat i pro občany Opočna v minulých měsících mohla pořádně zamíchat kartami. Podala totiž odvolání proti rozhodnutí Krajského úřadu v Hradci Králové a požadovala nové posouzení stavby na životní prostředí, což by mohlo trvat i několik let a stavět by se kvůli prodlení vůbec nemuselo začít.

Ačkoli iniciativa své odvolání vzala zpět, na svých požadavcích stále trvá – požaduje upravit vstupní data pro výpočet hlukového zatížení a dle tohoto doplnit protihluková opatření tak, aby provoz na obchvatu města minimálně omezoval všechny obyvatele města.

K této věci se na jednání, které se konalo v polovině ledna „na kraji", vyjádřili zpracovatelé hlukové studie, kteří uvedli, že při zpracování dokumentů vycházeli z běžných dat a použili běžné koeficienty pro předpokládaný nárůst dopravy. Funkčnost použitého hlukového modelu byla prý vícekrát v praxi ověřena. Podmínkou pro kolaudaci stavby je pak zkušební provoz, který určí, zda stavba vyhovuje normám.

Pavel Tichý z Centra investic, rozvoje a inovací na jednání uvedl, že nyní nelze zjistit, k jakému nárůstu dopravy na území města mimo běžných koeficientů dojde. „To protože bude pro průmyslové zóny mezi městy Solnice a Rychnov nad Kněžnou vybudováno nové nákladní nádraží a zvýšena prostupnost železničních tratí ve směru na Hradec a Nymburk," řekl.

Dále je podle slov Pavla Tichého rozšiřována dopravní infrastruktura v dalších místech okresu. Konkrétně jde o směr ze Solnice na Častolovice, ale také například o změny na silnici I/14 ve směru na Rychnov nad Kněžnou. Zde se vážně uvažuje o vybudování obchvatu okresního města.

Další rozšíření dopravní infrastruktury se týká směru na Náchod a rekonstrukce silnice Spy – Krčín.

Tichý seznámil přítomné na lednovém jednání také s postupem přípravy stavby opočenského obchvatu.

Uvedl, že stavební řízení je v současné době přerušeno z důvodu výkupu pozemků. Sdělil, že byl dokončen proces zjišťování vlivu stavby na životní prostředí a informoval o zpracování investičního záměru na mimoúrovňové křížení cyklostezky Opočno – Dobruška. Právě na popud města a iniciativy Obchvat i pro občany Opočna byla v projektu prodloužena protihluková stěna a zapracováno toto mimoúrovňové křížení silnice s cyklostezkou. Předpoklad celkové částky na výstavbu opočenského obchvatu činí půl miliardy korun. Pokud se stavba nezahájí do konce roku 2017, nebude ji možné realizovat z finančních prostředků vyčleněných vládou na infrastrukturu kvasinské průmyslové zóny. Vládní usnesení totiž ukládá dočerpat peníze na obchvat do konce roku 2020.