Automobilka se má příští rok rozšiřovat. „Denní produkce by se měla zvýšit o 170 vozů,“ informoval Jaroslav Černý, tiskový mluvčí Škoda Auto, a. s. S tím rostou obavy z hustší dopravy, která je už nyní problematická.

Parkují v ulicích

Problémem je parkování zaměstnanců. Přestože automobilka vybudovala velkokapacitní parkoviště u nové vrátnice, stále se nedaří vyřešit parkování u vrátnice staré. Hříšníky, kteří pak parkují v ulicích, v křižovatkách a blokují výjezdy, pokutují rychnovští strážníci a policisté rychnovského obvodního oddělení Policie ČR. U staré vrátnice stojí hlavně ti, kteří to odtud mají blíž na pracoviště, ale i ti, kteří sem mají blíž z domova. „Jezdím do práce od hor. Kdybych měl stát až na novém parkovišti, tak najedu denně o šest kilometrů více,“ prozradil jeden ze zaměstnanců.

Nejhorší je doba, kdy se střídají směny. Parkoviště je zaplněné vozy končící směny a noví těžko hledají místa. Po vystřídání je parkoviště obsazené zhruba ze dvou třetin, ale auta lemují komunikace v obci. „Dáváme botičky, pokuty, předvolání. Situace se příliš nemění,“ konstatoval Miloš Friml, velitel rychnovské městské policie.

Zaměstnanci upřednostňují vlastní dopravu. V důsledku toho se ruší vlakové spoje. Přetížené není ani nové autobusové nádraží u automobilky.
„Kdysi vlak praskal ve švech, když končila automobilka. Pak ale začalo jezdit méně lidí,“ uvedla důchodkyně z Kvasin. V posledních dvou letech České dráhy zrušily každý rok šest spojů na trase Rychnov – Solnice.

Kvasinští prosí: Neparkujte ve vjezdech

Doprava zaměstnanců do zdejší automobilky s sebou přináší řadu problémů.

Nejkritičtější čas je odpoledne od 14.15 do 15 hodin. „V této době sahá fronta aut od semaforu až na kopec za bývalými kasárnami,“ uvedla Jitka Nováková z Rychnov n. K.

Podobně si stěžují i řidiči. „Snažím se jezdit dříve nebo až po třetí. Nejednou jsem cestou ze Skuhrova nad Bělou do Rychnova uvízl hned v několika zácpách. Kritická je křižovatka v Kvasinách a úsek u rychnovské nemocnice,“ postěžoval si Pavel K., který jezdí za prací do Skuhrova n. B.

Stále houstnoucí dopravou trpí hlavně Kvasinští . Většina šoférů jezdí ke staré vrátnici, přestože u nové mají parkoviště, jehož kapacita je naddimenzovaná. Jestliže se řidičům nepovede zaparkovat na vyznačených plochách, hledají náhradní řešení a jsou v časové tísni, aby stihli nastoupit na směnu. Auta pak lemují komunikace, které se zužují. Vozy také často blokují výjezdy. „Máme babičku, která bydlí blízko automobilky. Velmi často řešíme problém se zataraseným výjezd. Doposud se nám potíže dařilo řešit slušně. Necháváme za stěračem lístek, kterým majitele auta žádáme, aby nám vjezd neblokoval. Zatím se to vždy podařilo,“ sdělila Jana Růžičková z Kvasin.

Někteří dali podél silnice kameny, které brání vjezdu na pozemky. Lidé si dokonce vyrábějí značky na dřevěném kolíku. Cedule říká, aby tu auta nestála.
Automobily zaměstnanců parkují také dál od kvasinského závodu, zato blíže centru obce. Stává se, že některá auta stojí až u dřevařských závodů a blokují tak místa jeho zaměstnancům.

Přestože autobusové spoje od kvasinské Škodovky nejezdí plně obsazené, mnohdy i poloprázdné, o jejich rušení dopravce neuvažuje. „Nechystáme ani rušení spojů, ani žádné další změny, například časové. V současné době připravujeme ale redukci autobusů na období celozávodní dovolené v automobilce, kdy nám ubude drtivá většina stávajících cestujících,“ sdělil za Orlobus Pavel Gabrle.

„Jezdí nás z Českého Meziříčí více, takže se domlouváme a střídáme se s autem. Jsme pány vlastního času. Jsou však případy, kdy využívám i autobusového spojení,“ uvedl zaměstnanec Škody Auto, a. s.