Lepší kondice české ekonomiky, ale i stále se rozšiřující areál kvasinské automobilky snižují míru nezaměstnanosti v našem okrese na rekordní úroveň.
Fenoménem poslední doby je i nedostatek řidičů v autobusové a nákladní dopravě.

Uplatnění v této profesi čím dál častěji nacházejí i ženy. A konkrétně v oblasti nákladní dopravy se dopravci v okrese potýkají s nedostatkem zaměstnanců i díky malé platové konkurenceschopnosti oproti sousednímu Německu.

Neustálý rozvoj průmyslu v našem regionu způsobil to, že lidé projevují stále větší zájem pracovat v tomto sekundárním sektoru. Pokles pracovních sil pak nezaznamenávají jenom autobusoví či nákladní dopravci, ale i menší firmy 
v okrese.

Rychnovský region je, co se týká zaměstnanosti, velmi specifický. Díky rozvoji průmyslové zóny v okolí kvasinského závodu automobilky Škoda Auto vznikají stovky nových pracovních míst. Ty však nemá kdo obsadit. A navíc – škodovka i její dodavatelské firmy nabízejí svým zaměstnancům takové příjmy, že jim střední a malí soukromníci mohou jen těžko konkurovat. Na Rychnovsku proto není pouze nedostatek řidičů, ale i dalších pracovníků.
Podle ředitele rychnovského úřadu práce Petra Richtery mají firmy opravdu velký problém najít zaměstnance.
„Okres má nejnižší nezaměstnanost v republice. Tyto problémy se týkají všech firem, nejen dopravců. Zaměstnavatelům zůstávají oči pro pláč. Počet prázdných a nových míst převyšuje počet nezaměstnaných," prozradil.


ŘIDIČE ODRAZUJÍ PLATY

V nákladní automobilové dopravě panuje obdobná situace. Regionální dopravci se potýkají s nedostatkem řidičů. Na vině, kromě malé nezaměstnanosti, jsou i další okolnosti. „Řidiče sháníme. Klidně bychom jich teď bez váhání deset zaměstnali. Myslím si, že lidi odrazuje hlavně vysoká cena příslušného řidičského oprávnění, které je k výkonu této práce potřeba. Mluvím o částce kolem 50 tisíc korun. Specifickou věcí v kamionové dopravě je i to, že platy jsou tady na daleko nižší úrovni, než je tomu v sousedním Německu," uvedl jednatel firmy ČSAD v Rychnově Josef Kotyza.
Dle jeho slov Je celkový trend takový, že řidiči opouštějí české firmy a jdou pracovat právě do Německa kvůli lepším platovým podmínkám.
Poptávka po řidičích je tak velká, že se dopravci snaží hledat i nové zaměstnance ze zahraničí, konkrétně především z Polska. Bohužel ani toto řešení jim nepřináší dostatek zájemců, aby naplnili svou poptávku po pracovní síle.

Autobusoví dopravci v poslední době cílí na zaměstnávání žen. Nárůst řidiček za volanty autobusů je patrný. V minulosti bylo toto zaměstnání doménou mužů. Zástupce ženského pohlaví by mezi své pracovníky braly i firmy, které se soustředí na nákladní dopravu. „Ženy zatím mezi řidiči nemáme, ale ani tomu se nebráníme. Přirozeně bychom i byli rádi, aby nám to vyřešilo problém s nedostatkem zaměstnanců," doplnil jednatel Josef Kotyza.
V okresu podle ředitele rychnovského úřadu práce panuje specifická situace a ti, kteří jsou nyní na úřadu práce, jsou víceméně nezaměstnatelní.
„Okres je doslova vyluxován. Není jen nedostatek šoférů, ale i pracovníků ve službách nebo uklízeček," řekl Petr Richtera. Kupříkladu rychnovský městský úřad měl podle ředitele pracovního úřadu problém najmout dvacet lidí do technických služeb, nesehnal je. „Nakonec jich bylo jen osmnáct," dodal Richtera.