Je všední odpoledne, vesnicí sem tam projede auto, ale jinak tu vládne klid. Pro někoho, kdo se tu delší dobu nezastavil, až nezvyklý. Domašín U Rychnova nad Kněžnou si ho užívá už rok. Loni na konci listopadu se u něj otevřel obchvat. Do té doby to tu vypadalo docela jinak. Místní museli doslova rozdýchávat to, že jim kolem oken projížděly tisíce aut denně. I tady se na zhoustnutí podepsal prudký rozvoj nedaleké průmyslové zóny.

„Je to teď paráda, my si nestěžujeme,“ pochvaluje si Josef Šmíd, který s manželkou bydlí právě vedle hodně vytíženého tahu.

Teď je tato silnice za vesnicí oboustranně zaslepená a do obce se lze dostat jen z obchvatu nebo od Rychnova. Kamiony sem ale nesmějí. A přesto tu dělají problémy. Hlavně prý o víkendech, kdy si z Domašína dělají parkoviště. „U lesa nebo tamhle vzadu většinou parkují na placu pod sady,“ ukazuje Josef Šmíd.

Z centra Rychnova nad Kněžnou.
Na vánočním osvětlení se v Rychnově nad Kněžnou šetřit nebude

„Dřív se také stávalo, že sem třeba pět šest kamionů zajelo. Pak se otáčely, couvaly. Nejezdí podle značky, ale podle navigace. Mají za sebou dvakrát slepou ulici, ale prostě jely dál. Když jsem pak s jedním kamioňákem mluvil, byl to Polák, vymlouval se na navigaci. Nemohl se otočit, tak couval, od lesa od té závory až na náves a teprve tady se otočil,“ líčí jednu z takových zajížděk.

„Projedou několika zákazy, bohužel. Pak tam třeba poničí dopravní značení, mostky a podobně,“ popisuje potíže, které kamiony způsobují, Zdenka Jedlinská, starostka Černíkovic, pod něž Domašín spadá. „Zatím na ně nějak nemůžeme, takže jsme to neřešili. Ale jinak si myslím, že po otevření obchvatu je v Domašíně klid,“ podotýká.

Kandidát na Stavbu roku

Stavba necelé dva kilometry dlouhého obchvatu včetně kruhové křižovatky za 116 milionů korun vznikla na základě usnesení vlády na podporu rozvoje průmyslové zóny Solnice – Kvasiny. Stala se i jedním z uchazečů o titul Stavba roku Královéhradeckého kraje, investorem byl právě kraj. Povrch asfaltu se tu pokládal pomocí 3D nivelace. Jak vysvětlila mluvčí zhotovitele Iveta Štočková, jde o moderní a momentálně nejpřesnější metodu pokládky vrstev vozovky, která se zatím používá například při výstavbě dálnic. Kromě toho byl také v místě vytvořen odvodňovací systém s retenční nádrží - kdyby došlo k mimořádným událostem, řešení umožňuje zastavit případné znečištění dřív, než by proniklo do potoků.

Náves čeká proměna

Řadě obyvatel obchvat přinesl úlevu. Kvůli valícímu se proudu aut se občas i sami báli vyjet od domu na silnici a také chodci se nyní cítí bezpečněji.

„Bydlíme u cesty a nám to ulevilo hodně. Největší problém byly kamiony. A když v noci jezdí ta turba na noční směnu, ten zvuk byl slyšet i přes okna. A ještě horší to bylo v létě, když byla okna otevřená,“ vypráví Josef Šmíd.

V nižších polohách Orlických hor je ještě podzim, v těch nejvyšších však přebírá vládu paní zima. Deštné v Orlických horách
Sněžná děla jsou v pohotovosti. Lyžovačka v Orlických horách ale letos podraží

„Tenkrát ještě nebyly chodníky. A chodit s malými dětmi přes cestu, to bylo o život,“ doplňuje ho manželka Jaroslava.

Nejen oni, ale i další obyvatelé Domašína se teď mohou těšit, že zklidnění dopravy v obci umožní i další změny. „Rádi bychom na základě projektové dokumentace náves upravili a k hasičárně vybudovali dětské hřiště, když už je Domašín klidnější,“ doplňuje starostka.