„Samozřejmě se s řidiči dodávek potýkáme. Zastavují, kde chtějí, nerespektují vůbec nic. Klidně vjedou na pěší zónu, nekoukají na zákazové značky. Zajedou kamkoli. Městskou policii volám běžně. Nedovolím si však tvrdit, že by se to s udělenými pokutami zlepšovalo,“ stěžuje si starosta Rychnova nad Kněžnou Jan Skořepa.

Nedostatek místa pro parkování tíží také historické i širší centrum Náchoda a problémy jsou i ve vzdálenějších částech města.

„Velmi nás to pálí a netýká se to jen kurýrních služeb, ale třeba také půjčoven vozidel do 3,5 tuny a obecně zásobování. V centru je omezený počet míst a nelze je rozšiřovat, v památkové zóně je nikdo nepovolí. Snižuje to kapacitu parkování pro naše občany a tím pádem se dostáváme do potíží,“ hodnotí situaci náchodský starosta Jan Birke.

Z cesty ze Šerlichu.
Sotva se otevřela, už čelí kritice. Silnice na Šerlich je podle řidičů úzká

V některých městech si na parkující dodávky stěžují obyvatelé sídlišť, kterým odpoledne a přes noc zabírají místo kurýři, kteří tam bydlí. S tím Rychnov zatím problém nemá. Přesto je parkovací situace na tamních sídlištích dlouhodobě mizerná.

„Nedostatek parkovacích míst se týká všech sídlišť, kromě zástavby, která vznikla v posledních letech. U té starší se kdysi počítalo s polovinou auta na jeden byt,“ vysvětluje Skořepa a připomíná, že na největším rychnovském sídlišti na Mírové v poslední době vznikly desítky parkovacích stání. Přesto to lidem nestačí.

„Troufnu si říci, že tam v kteroukoli denní i noční hodinu najdete volné místo. Problém je v tom, že se lidem nechce chodit daleko. Auto postaví tam, kde by parkovat neměli, místo toho, aby zajeli o něco dále na vhodné místo. Vzdálenost do 300 metrů už je pro ně příliš,“ konstatuje rychnovský starosta.

V Náchodě problémy prohlubuje také obrovská zátěž tranzitní dopravou. Řidiči kolony na hlavním tahu objíždějí a tím ucpávají střed města, ve kterém navíc část z nich jezdí sem a tam a hledá místo na zaparkování.

Nemocnice poskytují pro babyboxy pouze zázemí a odbornou péči v momentě, kdy se v babyboxu dítě objeví. Ilustrační foto.
Babyboxy zachránily životy v Náchodě i Rychnově. OSN je ale doporučuje zrušit

„Není to jen otázka center měst, ale i veřejných parkovišť na sídlištích. Parkují tam osobní dodávky vedle dodávek sloužících k podnikání, jedna rodina má dnes klidně tři auta. S tím se v sedmdesátých letech nepočítalo,“ připomíná Birke.

Pro vozidla do hmotnosti 3,5 tuny žádná omezení týkající se parkování neplatí. V některých českých městech či jejich částech proto již zavedli takzvané zóny s dopravním omezením pro všechna nákladní vozidla bez rozlišení hmotnosti, tedy i pro dodávky. K tomu však v Rychnově ani Náchodě zatím přistoupit nechtějí.

„Zatím o tom neuvažujeme. Nyní se soustředíme na obchvat města, který by měl dopravní situaci uklidnit, a zároveň na vznik dvou velkých parkovišť v centru. Je to velké téma pro příští rok. Místo represe chceme rozšířit počet parkovacích míst,“ říká Birke.

Mohlo by vás zajímat: Opravená cesta na Šerlich se konečně otevřela. Projeďte se po ní s námi

Zdroj: Deník/Jana Kotalová