Zrušená zebraNamalovaná zebra na některých silnicích zcela zmizela, paradoxně právě kvůli bezpečnosti.

Klasický přechod byl zrušen například u rychnovského finančního úřadu nebo v Dobrušce na hlavní silnici směrem na Náchod, zde vznikla místa pro přecházení.
Zrušen byl i v Rybné či Běstvinách.

Na určitých místech byly zrušeny zcela, jinde místo nich vznikla nová přechodová místa. Podle odborníků ale vymizely přechody, které byly pro pohyb chodců nebezpečné.

Lidé se bojí, bez přechodu je prý velmi nebezpečné přejít frekventovanou silnici. „Přechod nám v obci chybí, dříve tu byl, nově už ho ale nenamalovali. Jsem už starší, než přejdu silnici, tak mi to trvá a v tomto provozu mám opravdu strach se po silnici pohybovat," prozradila Deníku obyvatelka Rybné nad Zdobnicí, která nechtěla být jmenována.

Podle ní by ale přechod v obci na silnici směrem na Žamberk neměl chybět. Odborníci to ale vidí jinak, přechod v Rybné byl před několika lety zrušen, protože byl nebezpečný. „Z hlediska bezpečnosti byl tento přechod opravdu nevyhovující, byl namalován přes příliš širokou silnici a nebyl nijak osvětlený. V takových případech je lepší, když přechod na místě není vůbec," vysvětluje vedoucí rychnovského dopravního inspektorátu Rudolf Petřík.

Po úpravě pravidel silničního provozu z roku 2000 se na tuto problematiku začala dopravní policie více zaměřovat. Většina nebezpečných přechodů tak ze silnic Rychnovska již vymizela.

Některé přechody totiž nesplňovaly nastavené standardy, byly například nevhodně umístěné a místo toho, aby zajistili chodcům bezpečné přecházení, bylo to spíše naopak.

Mnohdy je zebra na silnici spíše na škodu. „Chodci jsou paradoxně na přechodech méně ostražití, nesledují okolní provoz, i když se pohybují na nebezpečném místě. Domáhají se nových přechodů, ty ale vzniknou dvacet metrů od křižovatky a lidé po nich nakonec stejně nejdou," upozorňuje na nebezpečí Rudolf Petřík.

Místa pro přecházeníV posledních letech přibyla v okrese místa pro přecházení, 
podle odborníků jsou totiž daleko bezpečnější.

Pro chodce tak vznikne díky ostrůvkům menší přecházecí plocha, 
na silnici se tak vyskytují co nejkratší dobu.

Středový ostrůvek také zpomalí projíždějící auta.

Chodec může mít falešný pocit bezpečí v případě, že se blíží k přechodu, a naopak u místa pro přecházení musí dbát zvýšené opatrnosti.

Přechodová místa vznikla v Dobrušce, v Rychnově u Hotelu Labuť
nebo v Petrovicích.

Dle jeho slov je velmi nebezpečná „zebra" také v blízkosti semaforů. Chodci by tak měli být ostražití například u rychnovské herny Typos, řidiči zde totiž sjíždí ze Sokolovské ulice poměrně velkou rychlostí, spěchají, aby stihli zelenou a chodce pak sledují pouze minimálně.

Nebezpečný přechod byl také v Dobrušce na hlavní silnici směrem na Náchod, kudy místní chodili do místní části Křovice, a také u benzinové pumpy, který vedl ke hřbitovu. Podle odborníků zde hrozilo chodcům velké nebezpečí, přecházeli po něm totiž čtyřproudovou silnici. V současné době už v Dobrušce fungují takzvaná místa pro přecházení, které si město opravdu chválí.

„Od té doby se v těchto místech rapidně zvýšila bezpečnost. Z Křovic chodily děti do školy, musely přecházet frekventovanou silnici, teď je místo osvětlené a provoz brzdí ostrůvky. Jako první jsme se ale zaměřili na přechod u benzinové stanice směrem ke hřbitovu, který byl strašně dlouhý. Senioři zde měli problém vůbec stihnout přejít," uvedl Petr Lžíčař, starosta Dobrušky.

Nového přechodu 
se konečně dočkají v Lípě

Lípa nad Orlicí – Nebezpečný přechod letos konečně zmizí ze silnice I/11 v Lípě, má tu vzniknout nový takzvaný bezpečný přechod se středovým ostrůvkem.

Po složitém vyjednávání a snaze získat dotaci se nakonec obec rozhodla hradit stavební akci z vlastních zdrojů. „Se stavbou by se mělo začít druhého května a skončit na začátku června. Z obecního rozpočtu budeme hradit osvětlení a také přístupové chodníky. Nový přechod nás tak vyjde zhruba na 700 tisíc," prozradila Deníku starostka Lípy nad Orlicí Monika Vrátilová.

Obec tak zaplatí zhruba devadesát procent z výsledné sumy, zbytek zaplatí ředitelství silnic a dálnic, které bude financovat vznik středového ostrůvku.

Stávající přechod je pro chodce velmi nebezpečný, nejen že protíná silnici první třídy, ale není ani osvětlený a je příliš dlouhý, silnice je zde z obou stran rozšířena o autobusovou zastávku, kde chodcům hrozí také nebezpečí. Podle slov starostky si zde totiž zkracují cestu řidiči, kteří jedou od Týniště a chtějí odbočit směrem do obce. Sjedou ze silnice I/11 o něco dříve a projíždí už ve vyhrazeném pruhu pro autobus, přecházející chodci se tak najednou ocitnou mezi dvěma vozidly.