Dálniční křižovatka na hlavním příjezdu od Prahy v Hradci Králové – Kuklenách bude. Ale menší a o kus dál. Místo u pražské státovky možná až u radiály na Stěžery.

Křižovatka se zmenší a přesune

Aby jejích pozemků silničáři potřebovali co nejmíň, dálniční křižovatku Bláhovka u Kuklen na parcelách Havránkové nejen zmenší, jak už avizovali před nedávnem, ale také posunou o kus dál na sever. Možná až o kilometr, ke stěžerské radiále.

Efekt je jasný. Místo 10 hektarů polí Havránkové by potřebovali jen pouhé tři. A ty už navíc v této oblasti vykoupili, takže by je s farmářkou jen vyměnili.

Nápad je v plenkách, neznámé je především stanovisko farmářky. Oficiálně ho zatím nedostala. „Byla bych ale ráda, kdyby 16 let trvající spory skončily,“ nechala se slyšet v České televizi. Komentovat to nechtěl ani primátor Hradce Otakar Divíšek.

Do Hradce by se jezdilo jakýmsi esíčkem

Ministerstvo dopravy, které s nápadem přišlo, dokonce zatím ani nemá jediný výkres nového řešení sjezdu.

„Je to však nyní hlavní uvažovaná varianta. Tedy zmenšení křižovatky s tím, že ale musí zůstat plnohodnotným dálničním sjezdem, a její eventuální posunutí na sever. Přivaděčem z města by ale pravděpodobně nadále zůstala Pražská třída v Kuklenách,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

To by ovšem znamenalo dopravní komplikace. Napojení současné pražské výpadovky na posunutý dálniční exit by se na konci města před dálnicí muselo, jak naznačil i Hanzelka, řešit nějakým „esíčkem“, zatím blíže neupřesněnou novou zatáčkou.

Čtěte také: D11 se zadrhla, na pokračování není ani koruna, Stát opět komplikuje dostavbu dálnice D11, Ministr ruší dohodu s farmářkou Havránkovou
Sjezd po stěžerské radiále je totiž kvůli jejím parametrům a trase přes hustě zastěvanou část Kuklen nereálný.

Do Hradce mají vést z dálnice celkem tři sjezdy. První – u Sedlic – bude otevřen 27. listopadu a prostřednictvím dálniční přípojky k Opatovicím poslouží nejen jako jižní přivaděč Hradce, ale i jako sjezd do Pardubic.

S druhým – „kuklenským“ přivaděčem – se nyní právě hýbe. Jednou z variant řešení sporu s farmářkou Havránkovou dokonce bylo, že by se zrušil úplně a do Hradce by tak byly pouze dva exity.

A třetí vznikne na severozápadním okraji města u Plotišť, přímo v trase dnešní výpadovky na Jičín. Přivaděč do města povede jako doposud – přes asi půl druhého kilometru vzdálený dvoupruhový kruhový objezd u ČKD.

Stát by ušetřil, teď jde o postoj farmářky

Stát by novým řešením jednak ušetřil 300 milionů, jednak se domnívá, že by se konečně přiblížil dohodě s farmářkou. Dálnice nyní končí v polích u Praskačky provizorním sjezdem.

Loňskou dohodu státu s Havránkovou, podle které měla za své pozemky dostat 25 krát větší plochu jiných polí, současná vláda zamítla. Famářka by přitom na směně kvůli jiným cenám pozemků tratila.