Popularita cyklistiky jako rekreačního sportu je na vzestupu. Je i dost takových, kteří kolo využívají jako každodenní prostředek k cestě do práce a z práce. Cyklisté jsou však zároveň jednou z nejohroženějších skupin účastníků silničního provozu.

Z řady nehod, ve kterých figurovali cyklisté, lze uvést i takové, kdy vše skončilo tragicky. „Vzpomínám si na případ cyklisty, kterého brzy ráno za snížené viditelnosti srazilo osobní vozidlo mezi Rychnovem a obcí Synkov-Slemeno. Výsledkem byl smrtelný úraz,” uvedl Rudolf Petřík, vedoucí Dopravního inspektorátu v Rychnově nad Kněžnou.

Jindy stojí za zmařeným lidským životem absence ochranné přilby. Tak tomu bylo v případě z loňského května. „Tehdy sjížděli dva cyklisté po místní komunikaci od Šerlišského mlýna směrem k obci Deštné v Orlických horách. Čtyřicetiletý muž z Hradce Králové při klesání pravděpodobně nepřizpůsobil rychlost své jízdy stavu komunikace. Po vjetí do jednoho z výtluků došlo k pádu cyklisty na vozovku a pak k nárazu do kovového zábradlí. Cyklista utrpěl těžké zranění, kterému na místě podlehl,” popsala Alena Kacálková, mluvčí rychnovské policie.

Policie eviduje i aktuálnější vážné nehody. „Letos o prázdninách sjížděl cyklista v Rychnově nad Kněžnou od zvonice směrem k pivovaru. Byl pod vlivem alkoholu a bez přilby. Havaroval a s těžkým zraněním ho záchranná služba transportovala do Fakultní nemocnice v Hradci Králové,” zmínila dále tisková mluvčí.

Kromě toho je také dost nehod, které neskončí tragicky jen se štěstím. To byl i případ muže, který v půlce srpna směřoval z Lípy nad Orlicí do Čestic po frekventované silnici první třídy číslo 11. Na tom by nebylo nic mimořádného, pokud by dotyčný prostředkem vozovky. Po kolizi s osobním vozem si jezdec způsobil pádem na zem menší zranění. Dopravní policisté mu následně naměřili 2,83 promile alkoholu v dechu. U řidiče automobilu byla provedená zkouška negativní.

Úrazy typické pro cyklisty bývají obvykle dost závažné. „Nejčastěji se jedná o poranění hlavy a mozku nebo obličejové části. I u menších kolizí dochází ke zranění horních nebo dolních končetin,” potvrdila Anna Krempová, mluvčí záchranné služby Královéhradeckého kraje.

Mezi nejnebezpečnější úseky patří všeobecně frekventované komunikace. „Někde již jsou cyklostezky, ale například na trase silnice číslo 14 je pouze z Rychnova do Ještětic. Další se budují podél silnice první třídy číslo 11,” uzavřela Alena Kacálková.

Na problematiku bezpečné jízdy na kole měla poukázat také preventivní akce rychnovské policie ze včerejšího dopoledne.

Dopravní hlídka oslovila 18 cyklistů na cyklostezce Rychnov nad Kněžnou - Solnice. Rozdávala jim informační materiály a jako drobný dárek blikačku. Cyklisté byli ze setkání na cyklostezce překvapeni, nicméně příjemně.

Co na kolo patří a nepatří

Přilba je povinná do 18 let

Povinná výbava:
• odrazová sklíčka
• dvě na sobě nezávislé brzdy

Povinná za snížené viditelnosti:
• světlomet s bílým světlem
• zadní svítilna červené barvy

Doporučená výbava:
• kryt na řetěz
• zvonek
• blatníky

Co na kolo nepatří:
• podnapilý cyklista
• uvázané vodítko od psa
• další jezdec mimo dítě ve speciální dětské sedačce
Statistika nehod a hlavní příčiny

V loňském roce evidovali policisté na Rychnovsku 16 nehod cyklistů.

Letos je zaznamenán určitý pokles. Doposud bylo šetřeno 7 nehod s účastí cyklisty.

Hlavní příčiny:
Alkohol, nepřizpůsobení jízdy schopnostem, povrchu vozovky nebo povětrnostním podmínkám, nedání přednosti v jízdě.