Mezi top 10 škol v celorepublikovém srovnání se probojovala i Základní škola Masarykova v Rychnově nad Kněžnou, a to jako jediná z Královéhradeckého kraje.

Za uplynulý školní rok načetly děti zapojené do projektu Čtení pomáhá až 6 350 450 korun na různé charitativní účely. Projekt nyní zveřejnil za loňský školní rok 2014 až 2015 žebříčky škol, které byly nejúspěšnější.

Základní škola Masarykova se umístila podle částky načtené na charity na pátém místě. První příčku obsadila Základní škola Litovel.

„Všem školám gratulujeme. Princip projektu Čtení pomáhá spočívá v tom, že čtenář přečte knihu z našeho obsáhlého seznamu. Za to pak dostane odměnu 50 korun, kterou však nezískává pro sebe, ale věnuje ji na charitu. Aby vše probíhalo fér, znalost knihy by měl žák prokázat, a to úspěšně vyplněným testem z přečtené knihy. Ten však není vůbec lehký, čtyři otázky se většinou dotýkají různých drobností, které může znát jen ten, kdo knihu skutečně přečetl," vysvětluje Martin Roman, který je autorem a donátorem Čtení pomáhá.

Nejvyšší úspěšnost

Nejvyšší procentuální úspěšnosti v rámci kontrolních testů dosáhla v roce 2014 až 2015 Základní škola Jana Amose Komenského v Karlových Varech. Absolutně nejvyšší počet aktivních čtenářů měla Základní škola Sokolov, Rokycanova 258 na Karlovarsku. Nejvíce peněz rozdělili žáci mezi celorepublikové charity na Základní škole Litovel, Jungmannova 655, v Olomouckém kraji.

„Žebříček nejúspěšnějších škol vypovídá také o aktivitě učitelů, kteří náš projekt podporují. Má úcta ale náleží každému čtenáři, který se tímto způsobem rozhodl někomu neznámému pomoci," říká Alena Ježková, spisovatelka a ambasadorka Čtení pomáhá.

Každé dítě, které se do Čtení pomáhá registruje, uvádí zároveň školu, na níž chodí. Je evidováno, kolik testů vyplňuje a s jakým úspěchem. Na základě těchto údajů jsou výše zmíněné žebříčky sestaveny. Kritériem pro Top 10 nejúspěšnějších škol je mít na kontě školy alespoň 30 vyplněných testů.
Do Čtení pomáhá se může zapojit jakýkoli žák či student základní či střední školy v České republice, případně v rámci České školy bez hranic i ze zahraniční. Čtenáři zde vystupují jako jednotlivci, škola jako instituce může své žáky a studenty v této aktivitě podporovat, není to však žádnou její povinností.

Čtení pomáhá

Projekt Čtení pomáhá, podporuje čtenářství a zároveň umožňuje dětem a mládeži podílet se na charitativní činnosti. Děti jsou k četbě motivovány finanční odměnou 50 korun, kterou však nezískávají pro sebe, ale věnují ji na charitu. Každý rok se tak různým nadacím rozdělí až 10 miliónů korun. O tom, kdo pomoc obdrží, rozhodují právě dětští čtenáři.

Každý z čtenářů, který se zaregistruje na webových stránkách projektu, přečte některou z doporučených knih a správně zodpoví kontrolní otázky k dané knize, získává kredit 50 korun. Ten pak věnuje na některou z nabízených konkrétních charitativních akcí. Charity navrhují oslovené dobročinné organizace a partneři projektu. Knihy zařazené do projektu byly vybírány v celorepublikové anketě o nejlepší dětskou knihu.
Knihy navrhoval Zdeněk Svěrák

V odborné porotě, která knihy navrhovala, byly osobnosti, jako je Zdeněk Svěrák, Marek Eben, Alena Ježková, Jiří Dědeček a Martin Roman. Další knihy na seznam postupně přibývají. Iniciátorem a donátorem projektu je Martin Roman.