Praktická lékařka Božena Čižinská z Doudleb nad Orlicí doporučuje hlavně žít zdravě.

„Důležité je především dobře jíst, být otužilý a přiměřeně se oblékat," říká s tím, že lidé zatím ještě tolik nemocní nejsou. Vlna chřipkové epidemie se však nedá předpokládat dopředu.

Účinnou a celkem oblíbenou prevencí chřipky je očkování. To se aplikuje jednou ročně a stojí přibližně tři sta korun. „Ke mně se chodí nechat očkovat přibližně stovka lidí," uvedla doktorka Božena Čižinská.

Ve hře jsou také různé multivitamíny na podporu imunity, i obyčejné „céčko". Tyto přípravky však lékaři doporučují jen jako doplněk stravy. Ovoce ani zeleninu nenahradí.

„Zatím je ovoce ještě čerstvé a plné vitamínů, takže postačí. Potom, až už jich nebude v jablkách a dalším ovoci tolik, je vhodné přidat nějaký vitamín C," říká Božena Čižinská.

Téměř stejná doporučení uvádí skoro každý lékař. „Je vhodné mít dostatek vitamínů, trochu přiměřené aktivity, větrat a také nepobývat v rizikových prostorech, kde je hodně lidí, kteří kašlou jeden přes druhého," zdůrazňuje Milan Musil, doktor z Kostelce nad Orlicí.

Důležitou složkou jídelníčku by mělo být hlavně ovoce – pomeranče, citrony, grepy a jablka. Podle Milana Musila nehrozí žádné předávkování vitamíny, i když i tady platí všeho s mírou. „To, co tělo nepotřebuje, vyloučí," řekl.

Multivitamíny stojí přibližně sto padesát až tři sta korun za šedesát tabletek, tedy na dva měsíce. Oproti tomu kilo pomerančů přijde zhruba na 30 korun, stejné množství citronů na 25 korun. Grep se dá pořídit okolo 39 korun. V marketech jsou ceny ještě nižší. Jablka je možné natrhat někde u cesty, nebo nakoupit od 16 do 48 korun.

Další možností jak posílit imunitu je otužování. Ovšem začít s ní teď je už pozdě. Ideální je začít s ním na jaře, nejpozději v létě.

„Já však nejsem přesvědčená o tom, že by utužování mělo nějaký prokázaný efekt. Ještě nikdo neudělal žádnou seriózní studii o tom, že by mělo vliv na imunitu," tvrdí Zuzana Holcová, doktorka z Rychnova, která je pesimistická v tom, že by se nachlazení dalo předejít.

„Když to na člověka přijde, tak to přijde," dodává.

Tipy jak posílit imunitu

správná a pravidelná strava – stačí menší porce, důležitý je i pitný režim
dostatek vitamínů – zajistí hlavně čerstvé ovoce a zelenina
otužování – vhodná je finská sauna nebo sprchování studenou vodou
aktivní pohyb – postačí alespoň procházka
umírněná teplota v místnosti –  v pokoji do 22 stupňů, v ložnici 18 stupňů
kvalitní a dostatečný spánek –je klíčem ke zdraví,  ideálně osm hodin denně
nohy v teple – v končetinách  je totiž krevní oběh zpomalený a dochází k jejich prochladnutí