Ačkoliv ČEZ odběratele elektřiny jejich letošním přeřazením do nových tarifů nijak neošidil, přesto porušil zákon o ochraně spotřebitele. Tvrdí to právníci Sdružení obrany spotřebitelů (SOS).
„Porušení zákona o ochraně spotřebitele je možné spatřovat v nedostatečném informování o všech podmínkách nových tarifů. Předpis totiž uvádění neúplných informací zakazuje,“ upozorňuje právnička SOS Jana Kačerovská.
Nespokojenost odběratelů vyplývá z jejich automatického přeřazení z bývalého základního tarifu do paušálu Comfort. Stojí sice stejně jako původní, ale účty za elektřinu se lidem najednou zvedly o 150 korun, což mnozí automaticky svedli na „vyšší tarif“.
Vedle Comfortu navíc ČEZ nově zavedl zcela nový, zhruba o 140 korun levnější paušál Basic. V něm jsou sice až 60 korunami zpoplatněny zákaznické linky, nespokojení zákazníci ale přeřazení do Comfortu namísto do Basicu mylně dali do souvislosti s vyššími fakturami. „Ty pražský svině už nevědí, jak by nás odřely,“ stálo v rozhořčeném emailu.
ČEZ sice nikoho neošidil ani o korunu, účty zdražily jen kvůli dražší elektřině, ale podle SOS energetici přesto porušili zákon: o nových tarifech nedostatečně informovali.
„Hlavním informačním zdrojem pro spotřebitele o nové nabídce má být Oranžový průvodce, který byl distribuován všem zákazníkům. Novým produktovým řadám Basic – Comfort – Exkluzive ČEZ bohužel věnoval jen velmi omezený prostor a například informace o cenách za zpoplatněný kontakt v tarifu Basic zde chybí zcela,“ píše se v prohlášení SOS.
„Přitom nejde o zanedbatelné položky – ceny se pohybují od 43 do 60 korun za uskutečněný kontakt. Tyto informace jsou pro rozhodnutí spotřebitele klíčové,“ dodává SOS.
„Kdo chtěl, mohl si informace o tarifech získat, a to hned z několika zdrojů,“ brání postup ČEZ jeho mluvčí Šárka Beránková.
Zaznamenáno
v diskusích
karel: ČEZ se chová monopolně jako v minulosti Telecom. Dnes už nejsme závislí jen na Telecomu, a tak správně si to většina uvědomila a telefony zrušila. V mém okolí už pevnou linku nemá skoro nikdo. Až bude i pro domácnost výběr jiného dodavatele elektřiny, tak to učiníme.
xyz: Hele prober se, pročti si smlouvu, všeobecné obchodní podmínky, podmínky distribuce a vše s čím si souhlasil, pak tu teprve nadávej. Nevím co prskáte, když Vám někdo nabídne možnost ušetřit. Nedošlo k žádnému přesunu, ale pojmenování využívaného produktu, ke kterému Vám dal ČEZ možnost vybrat si další dva. Ti co nejvíc nadávaj, by měli především víc číst a míň psát! Když se podíváte mimo ČEZ, tak mi řekněte, kdo Vám dá možnost vybrat si nižší poplatek než 30 Kč, co má ČEZ v Basicu, kdežto 40 Kč +-2Kč má skoro každej.
Marketka: já tedy z čezu nijak neprofituji, je to vážně dobrá rada, ale ten způsob jakým to provádí mi vadí a vadí mi že překucuje informace které jsou pravdivé.
pozn.: bez redakční úpravy