Ačkoliv ČEZ odběratele elektřiny jejich letošním přeřazením do nových tarifů nijak neošidil, přesto porušil zákon o ochraně spotřebitele. Tvrdí to právníci Sdružení obrany spotřebitelů (SOS).

„Porušení zákona o ochraně spotřebitele je možné spatřovat v nedostatečném informování o všech podmínkách nových tarifů. Předpis totiž uvádění neúplných informací zakazuje,“ upozorňuje právnička SOS Jana Kačerovská.

Nespokojenost odběratelů vyplývá z jejich automatického přeřazení z bývalého základního tarifu do paušálu Comfort. Stojí sice stejně jako původní, ale účty za elektřinu se lidem najednou zvedly o 150 korun, což mnozí automaticky svedli na „vyšší tarif“.

Vedle Comfortu navíc ČEZ nově zavedl zcela nový, zhruba o 140 korun levnější paušál Basic. V něm jsou sice až 60 korunami zpoplatněny zákaznické linky, nespokojení zákazníci ale přeřazení do Comfortu namísto do Basicu mylně dali do souvislosti s vyššími fakturami. „Ty pražský svině už nevědí, jak by nás odřely,“ stálo v rozhořčeném emailu.

ČEZ sice nikoho neošidil ani o korunu, účty zdražily jen kvůli dražší elektřině, ale podle SOS energetici přesto porušili zákon: o nových tarifech nedostatečně informovali.

„Hlavním informačním zdrojem pro spotřebitele o nové nabídce má být Oranžový průvodce, který byl distribuován všem zákazníkům. Novým produktovým řadám Basic – Comfort – Exkluzive ČEZ bohužel věnoval jen velmi omezený prostor a například informace o cenách za zpoplatněný kontakt v tarifu Basic zde chybí zcela,“ píše se v prohlášení SOS.

„Přitom nejde o zanedbatelné položky – ceny se pohybují od 43 do 60 korun za uskutečněný kontakt. Tyto informace jsou pro rozhodnutí spotřebitele klíčové,“ dodává SOS.

„Kdo chtěl, mohl si informace o tarifech získat, a to hned z několika zdrojů,“ brání postup ČEZ jeho mluvčí Šárka Beránková.

close zoom_in

Zaznamenáno
v diskusích

Roman Margetiak: Firma, která má největší zisky v ČR, za půl roku dokáže utržit 22 miliard, je firma, která porušuje všechny právní podmínky k tomu, aby mohla podnikat. Zřejmě bude firmou, které nevadí, že celá republika na platby záloh za elektřinu zapomene, stejně jako zapomněl ČEZ na něco, co se nemusí ani prokazovat legislativou, ale dá označit slovem slušnost, nebo etika, nebo korektnost.

karel: ČEZ se chová monopolně jako v minulosti Telecom. Dnes už nejsme závislí jen na Telecomu, a tak správně si to většina uvědomila a telefony zrušila. V mém okolí už pevnou linku nemá skoro nikdo. Až bude i pro domácnost výběr jiného dodavatele elektřiny, tak to učiníme.

xyz: Hele prober se, pročti si smlouvu, všeobecné obchodní podmínky, podmínky distribuce a vše s čím si souhlasil, pak tu teprve nadávej. Nevím co prskáte, když Vám někdo nabídne možnost ušetřit. Nedošlo k žádnému přesunu, ale pojmenování využívaného produktu, ke kterému Vám dal ČEZ možnost vybrat si další dva. Ti co nejvíc nadávaj, by měli především víc číst a míň psát! Když se podíváte mimo ČEZ, tak mi řekněte, kdo Vám dá možnost vybrat si nižší poplatek než 30 Kč, co má ČEZ v Basicu, kdežto 40 Kč +-2Kč má skoro každej.

Marketka: já tedy z čezu nijak neprofituji, je to vážně dobrá rada, ale ten způsob jakým to provádí mi vadí a vadí mi že překucuje informace které jsou pravdivé.


pozn.: bez redakční úpravy