Včera se ředitelé dozvěděli výsledky didaktických testů státních maturit. Pro některé to bylo milé překvapení, jinde panovaly mírné rozpaky.

Kdo by si vsadil, že nejhůře dopadnou zkoušky z českého jazyka, o své peníze by rychle přišel. Zapeklitým oříškem se pro maturanty stala matematika. A to i její lehčí varianta. „Studenti konzultovali testy s našimi profesory matematiky a cítili, že test byl přeci jen o něco těžší než při generálce," říká Yvona Bůžková, ředitelka kostelecké VOŠ, SOŠ a SOU. Tady matematickým testem neprošlo dvanáct studentů.

Avšak celkově dopadla zkouška dospělosti v této společné písemné části velmi dobře. „Maturantů máme devětasedmdesát. Kromě neúspěšných matematiků nezvládli ještě didaktický test dva němčináři, avšak češtinu udělali úplně všichni. Z toho mám velikou radost," dodala.

To, že početní operace dělaly žákům potíže, potvrzuje i Milan Maršík, ředitel SPŠ elektrotechniky a informačních technologií v Dobrušce. „Letošní výsledky byly o něco lepší než loňské. Uspělo pětaosmdesát maturantů, dva neprošli. Jeden z angličtiny a jeden z matematiky," potvrdil.

Čtyři zklamaní studenti budou i v kostelecké obchodní akademii. Ti ale zřejmě podle ředitele Václava Pavelky přecenili své síly. „Podle všeho se jedná o žáky, kteří příliš důsledně nenavštěvovali seminář z matematiky a přesto si ji k maturitě zvolili," objasnil ředitel.

Naopak bez ztráty kytičky vyšlo rychnovské gymnázium, kde se mohou pochlubit i osmi maturanty, kteří zdolali těžší variantu matematického testu. „Je to skvělý výsledek, nicméně studenti i učitelé se shodli, že na vypracování bylo málo času. Letos bylo zastoupeno více úloh založených na přemýšlení. A to vyžaduje čas," řekl zástupce ředitele Jaroslav Kotlář.

Rychnovské gymnázium si oproti loňskému roku rozhodně polepšilo. Tehdy při premiéře státních maturit nezvládli didaktické testy dva studenti. „Z letošních výsledků máme velkou radost. Uvidíme ale ještě, jak dopadne maturita celkově," poznamenal Jaroslav Kotlář, zástupce ředitele gymnázia.

To, že ještě není zdaleka vyhráno, ale přece jen jim spadl kámen ze srdce, říkají i studenti. „Maturovalo se mi celkem dobře, kupodivu. Myslel jsem si, že nebudu stíhat všechno vypracovat v daném čase. To se ale stalo jen u matematiky, tam jsem zdaleka nestihl vše. Nevím, proč je dáno jen 90 minut na vypočítání, když například u praktické zkoušky jsme měli na devět úloh pět hodin. To mi přijde jako paradox," postěžoval si Martin Dusil z dobrušského Podorlického vzdělávacího centra.

Ani zdolat český jazyk nebyla podle maturanta procházka růžovým sadem. „Test byl lehce záludnější než všechny, které jsme do maturity trénovali. Stejně jako spoustě ostatních lidí mi přišlo, že v testu byly i věci, které s češtinou nemají moc společného.Mnohdy tam jde o děsné slovíčkaření," objasnil Martin.

Přesto právě český jazyk se stal předmětem, v němž na Rychnovsku neuspělo jen minimum studentů. „Ve čtyřletých oborech skládalo maturitu sedmasedmdesát žáků a testy nezvládlo jednadvacet z nich. Skutečně šlo v drtivé většině o matematiku, nicméně všichni si zvolili lehčí variantu, která byla dle mého názoru přiměřená," objasnil Karel Müller, zástupce ředitele VOŠ a SOŠ v Rychnově nad Kněžnou.

„Těžší varianta matematického testu byla skutečně velký problém. Příklady byly pěkné, ale velice málo času. U nás si ji zvolila jedna žákyně, uspěla a dostala dvojku, nicméně v lehčí variantě by dostala za jedna," doplnil Jiří Macek, ředitel Gymnázia v Dobrušce, kde didaktickými testy prošlo všech dvaapadesát maturantů, stejně jako v loňském roce.

(sir, kar)