Někteří cestující byli v neděli při jízdě vlakem zaskočeni. Na nádražích, kde prodej jízdenek zajišťovala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), narazili na zavřené pokladny. Jízdenky si tak od 1. prosince musí zakoupit přímo ve vlaku u průvodčího.

SŽDC totiž vypověděla Českým drahám (ČD) smlouvu na prodej jízdenek na všech nádražích v republice. Důvodem je vysoká nerentabilnost prodeje s ohledem na sjednanou provizi (od října sleva pro studenty a seniory 75%) a na vynaložené náklady.

Podle tiskového mluvčího Marka Illiaše zaměstnanci, kteří v pokladnách službu zajišťovali (většinou se jedná o výpravčí), mají své prioritní pracovní úkoly.

„SŽDC nemá žádnou povinnost prodávat jízdní doklady pro jednotlivé dopravce,“ obhajuje krok Illiaš.

Je tedy na uvážení dopravce, jakým způsobem prodej jízdenek zajistí.

Reakce Českých drah byla strohá. „Ano. Ke konci listopadu byl ukončen prodej jízdenek na Jičínsku v Kopidlně, Nové Pace i Lomnici nad Popelkou,“ potvrdila Vanda Rajnochová, tisková mluvčí Českých drah.

O změně lidé nevěděli

„Nikdo nás o chystané změně neinformoval, dozvěděli jsme se o ní z reakce lidí na sociálních sítích a pak od jedné z firem,“ říká starosta Lomnice nad Popelkou Josef Šimek. Starosta se na změnu dívá ze dvou uhlů. „Pro cestující je to negativní zpráva, přijdou o jistý komfort a asi se změnou nemohu nic dělat. Složité to bude zřejmě i pro školy, pořádající výlety.“

Na druhé straně je tu pohled ekonomický. „Je otázkou, zda cestující na trati zaplatí člověka, který sedí v pokladně,“ uvažuje starosta.

Současně upozorňuje na fakt, že návaznost na vlaky z Lomnice je od devadesátých let velmi špatná. Lidé musí do zaměstnání volit cestu autem nebo autobusem.

Ani v dvoutisícovém Kopidlně nikdo radnici o chystané změně nezpravil. „Syn v pátek přišel s tím, že od pondělí si už lístek na nádraží nekoupí,“ říká starostka Kopidlna Hana Masáková, která byla zprávou zaskočena. Ani tady úřad o novince nevěděl, přitom mohl prostřednictvím zdejších listů veřejnost na změnu připravit.

„Mrzí mě, že je pokladna zrušená, cestujících je u nás dostatek,“ míní Masáková.

K uzavření pokladen Vanda Rajnochová doplňuje, že se jedná o menší stanice, kde není prodej rentabilní. Případné obnovení provozu pokladen je na rozhodnutí objednatelů, tedy krajů.

Na deseti stanicích, kde skončila smlouva se SŽDC, zajistí dráhy po dohodě s objednateli provoz. U nás je to například nedaleký Dolní Bousov.